Ik krijg na vijf en half jaar een betalingsherinnering of ik dat binnen een week wil betalen, mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
11 jaar geleden
Van wat voor instantie/bedrijf
Amadea
11 jaar geleden
Wist je nog dat je dit moest betalen, of komt het als onaangename verrassing?
bamibal
11 jaar geleden
5½ jaar lang je rekening niet betalen, mag dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook een vergissing zijn, had ik een half jaar terug ook, of ik even 800 wou betalen........
Gelukkig was het een foutje.

Het beste antwoord

Het mag altijd, een aanmaning is eigenlijk een verzoek om betaling. Nee hebben ze, ja kunnen ze krijgen. Eigenlijk is je vraag of ze de betaling kunnen afdwingen. Dat is de vraag en het is afhankelijk van het soort aankoop en of er tussentijds ook aanmaningen zijn verstuurd.

Ik ken je specifieke situatie niet, maar dit zijn de regels: "Een vordering verjaart na 20 jaar, tenzij de wet anders bepaalt. Dit wil zeggen dat na 20 jaren de plicht tot betalen vervalt, hierna is er slechts de morele verplichting, maar deze is niet afdwingbaar. Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal invorderingen de termijn ingekort naar 5 jaar. Een vordering die uitvloeit uit een overeenkomst, bijvoorbeeld een geldvordering of huurvordering is na 5 jaar verjaard. (art. 3:307 BW). Is er sprake van een consumentenkoop dan geldt er een termijn van 2 jaar, na 2 jaar kan er geen betaling meer worden afgedwongen (art. 7:23 BW). Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals belastingschulden, 5 jaar, Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging 30 jaar."

De bovengenoemde termijnen gelden eigenlijk voor het versturen van een factuur. Die is blijkbaar destijds verstuurd. Belangrijk daarbij is dat er tussentijds aanmaningen zijn verstuurd: "Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen kan men een verjaring stoppen. Dit noemen we stuiting. Hiervoor is wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze stuitingen verstuurd zijn. Door stuiting begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting, deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijn, maar niet langer dan vijf jaar. "

Als het een consumentenkoop is en je eerder bent aangemaand dan verjaart het na 7 jaar. Ben je tussentijds niet aangemaand dan zou het zomaar kunnen dat je niet meer hoeft te betalen. Kijk even wat er op jouw situatie van toepassing is. Misschien is het ook raadzaam om - als je een rechtsbijstandsverzekering hebt - eens te informeren wat je rechten en plichten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord, +