Wat zijn de gevolgen van het dealen van softdrugs op minderjarige leeftijd (13) op een middelbare school aan medeleerlingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Halt straf, jeugdzorg, schorsing, uit huis plaatsing, boete voor de ouders. Kan allemaal.

Het beste antwoord

Schorsing en verwijdering van de school.

Ook zal er een strafrechtelijk onderzoek worden opgestart en zal Raad voor de Kinderbescherming / st. Jeugdzorg de nodige maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sowieso dat de leerling geschorst zal worden en mogelijk word het aan de politie doorgespeeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Softdrugs is toch legaal? Maar op een school is het ook niet echt handig om te dealen natuurlijk en ik denk aan halt of schorsing maar het laagste wat iemand kan krijgen is de hele school denk opruimen. Maar gewoon niet doen dat is het verstandigst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook softdrugs dealen is illegaal, alleen in een coffee shop mag soft drugs verkocht worden. Soft drugs wordt gedoogd, dat is heel iets anders als legaal.
Verder hebben we het over een 13 jarige, die mag helemaal geen soft drugs in zijn bezit hebben, laat staan het verkopen. Pas vanaf 18 mag je wiet kopen, wiet dealen mag helemaal niet, ook niet als je 18 bent.
De 13 jarige dealer zal van school geschorst kunnen worden. De school kan de dealer bij de politie aangeven waarna de dealer een proces verbaal krijgt. De ouders worden ingelicht en deze zullen de proces verbaal moeten betalen en hun kind op een andere school moeten inschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij alleen schorsing kan de school het kind niet verwijderen en is een inschrijving op een andere school niet noodzakelijk. Een 13jarige krijgt geen boete opgelegd die de ouders moeten betalen, dat heeft geen enkele zin, kind zal wel een taakstraf krijgen en een uithuisplaatsing is een mogelijkheid.
Afhankelijk van hoeveellheid drugs in eigen bezit kan strafvervolging volgen. En de schorsing/overplaatsing naar andere school is in deze een pré. Als directie aangifte doet zal procesverbaal opgemaakt worden bij de politie. Ook hier is afhankelijk van verleden (criminaliteit, vandalisme etc..) of strafvervolging b.v. geldboete, taakstraf, jeugdbescherming hierop zal volgen. Het is wel lucratief en je creeërt aanzien bij je vrienden en leerlingen, maar de gevolgen is dit alles niet waard. Je toekomst gooi je ermee te grabbel, denk goed na voor je deze stap zet. Wijze raad van exdealer nu TBS'er. sterkte en maak een goede keus!