Kan iemand mij zomaar bellen met de vraag of ik wil collecteren in mijn buurt?

Laatst werd ik gebeld door een mevrouw die vertelde dat ze mensen te kort kwamen in mijn wijk om te collecteren langs de deuren en of ik dat dan misschien zou willen doen. Ik was al in mijn geheugen aan het graven of ik dat eens ergens had aangegeven om te doen, maar kon me niks herinneren.. dus ik vroeg hoe ze aan mijn nummer kwam, gewoon uit het telefoonboek dus. Ik snap dat ze mogen bellen, maar ook om dit soort dingen te vragen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb dus inderdaad nee gezegt, mede ook omdat het ging om eind mei en ik liever geen afspraken maak op lange termijn. je kunt trouwens via internet afmelden voor dit soort telefoontjes, ook van die irritante callcenters. Kijk eens op www.bel-me-niet.nl.
heb dit gelijk gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Of iemand dat kan dat blijkt dus wel. En zolang je geen geheimnummer hebt is je telefoonnummer opvraagbaar.

Ze zoeken in jouw wijk dus iemand die hier wil collecteren omdat in deze wijk nog niemand loopt. En zo proberen ze op iedere wijk een collectant te zetten. Om zo min mogelijk mis te lopen.

Het is altijd lastig om een collectant te vinden en proberen ze het op deze manier.

Velen willen dit niet. Maar sinds ik zelf voor de dierenbescherming loop heb ik er toch ieder jaar plezier in regen of niet. De mensen herkennen mij ieder jaar en er wordt toch altijd nog erg veel gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik loop voor het asiel, is ook leuk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de beestjes kunnen er niet zelf voor lopen daar hebben ze een beetje hulp nodig van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fantastisch lora+

Andere antwoorden (9)

Natuurlijk mag dat. Vragen staat vrij. Ik heb liever dat ze voor zoiets bellen dan dat er een studentje uit een callcenter belt met een of ander vaag product die ze je willen aansmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja in principe kan je altijd gevraagd worden zoiets te doen. vragen is niet verboden in nederland.
14 jaar geleden
Natuurlijk. Je mag iedereen bellen, die zijn nummer in het boek heeft staan, en je mag alles vragen. Degene die gevraagd wordt heeft alle recht om 'nee' te zeggen.
Als je het dus niet wilt doen, gewoon NEE zeggen, geen probleem.

Ik word trouwens ook regelmatig daarvoor gebeld, maar dan omdat ik hier bekend sta als iemand die dat wel eens doet... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed zo dounja+
Ja dat mag, er is geen wet die dat iemand verbiedt... Maar als er een vraag gesteld wordt mag je op die vraag ja of nee beantwoorden... Mag je niet ja zeggen dan is het een verbod en maag je geen nee zeggen dan is het een gebod... Maar op een vraag mag je ja of nee antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja, dat mag. Indien je dat niet wilt, moet je een geheim nummer nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woonde nog maar een week op mijn nieuwe adres en ik werd gebeld met precies dezelfde vraag.
Deze mevrouw die mensen zocht voor de collecte voor het Reumafonds, had het ook gewoon uit het telefoonboek.
Toen heb ik voor het eerst een collecte gedaan voor het Reumafonds en het was erg leuk, dus ik doe het nu al een aantal jaren. Op deze manier leerde ik ook heel veel mensen in de straat kennen en het is echt een ontzettend leuke ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal collectanten en de bereidwilligheid is flink afgenomen.
Het is vrij om te bellen maar of dit ook resultaat heeft dat is maar de vraag.
Maar het mag wel, omdat je naam in het telefoonboek staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom deze vraag je niet gesteld mag worden. Je staat in het telefoonboek, dus je bent benaderbaar. En er wordt niet gevraagd of je iets wilt kopen, maar of je de maatschappij een dienst wilt bewijzen. Ik vind het een normale vraag.
Bovendien is het sociaal zeer geaccepteerd vrijwilligerswerk, waardoor je nog wat mensen uit je omgeving ontmoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mogen ze dat. Jij mag natuurlijk ook beleefd er van afzien.