wie heeft er voorrang in de volgende situatie?

In de bijlage is een plaatje toegevoegd van een situatie. Het betreft een auto die afslaat, en een voorrangsweg op gaat. En een fietser die op een naastliggend fietspad recht over wil steken, en de weg wil volgen. Het fietspad dat de fietser volgt is verplicht, ze mag niet de weg van de auto volgen. De auto en de fietser kruisen elkaar. wie heeft er voorrang in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rechtdoor gaat meestal voor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn de middelste wegen trambanen ofzo?

Antwoorden (4)

De auto, want bij de fietser staan ''haaientanden'', bij de auto welliswaar ook, maar die is al een andere weg in geslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. De haaientanden geven slechts aan dat de weg die van links naar rechts loopt, een voorrangsweg is, en dat de fietser aan alle verkeer dat op die weg rijdt voorrang moet geven. De auto rijdt nog niet op de weg: die rijdt immers van onder naar boven. De auto rijdt pas op de voorrangsweg NADAT hij de kruising heeft verlaten. Tot die tijd gelden de regels van de weg waar de auto vandaan kwam. Die regels vertellen dat de afslaande auto de rechtdoorrijdende fietser voor moet laten gaan.
De fietser gaat voor: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. De auto buigt af op dezelfde weg.

De haaietanden staan er omdat de overstekende fietser verkeer van links en rechts moet laten voorgaan voor hij oversteekt.
Computoon
11 jaar geleden
De fiets, rechtdoor op dezelfde weg gaat toch voor afslaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fietser (en al het verkeer op de plaats van de fietser staat trouwens, dus ook voetgangers) gaat voor. OOK als dit geen kruizing was maar een T-splitsing (de wegenverkeerswet kent het begrip T-splitsing niet, alleen kruizing) en OOK als de voetganger/fietser de auto vd de bovenkant van de T tegemoet zou komen.

Zie Artikel 18 van de RVV (http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/i7/Artikel18/geldigheidsdatum_07-01-2013):
----------------------------------------------
Artikel 18

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

3. In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.

4. Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
----------------------------------------------

Toelichting:
Definitie van Weg (Wegenverkeerswet 1994, http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/Hoofdstuk1/Artikel1/geldigheidsdatum_07-01-2013):

1a) wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Dus OOK voetpaden en fietspaden die een stukje van de weg afliggen met een bermpje ertussen. De grens wordt zo'n beetje gezet op 10m.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het RVV heeft het trouwens niet over "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor", maar over "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo duidelijk als het maar kan!
+