Kan iemand van de hogere clerus voor een gewone rechtbank verschijnen?

Als een aartsbisschop iemand zou vermoorden wordt hij dan ook terechtgesteld als de doorsnee misdadiger of hebben ze nog altijd een kerkelijke rechtbank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Uiteraard verschijnt de aartsbisschop (of welke andere geestelijke ook) voor de gewone rechtbank als hij een verdachte is van een moord. Als in de ogen van de rechter het wettige en overtuigende bewijs geleverd is voor die moord, komt hij ook in de gevangenis.

Daarnaast zal hij voor de kerkelijke rechtbank verschijnen en waarschijnlijk wordt hem dan als verbeteringsstraf voor lange of korte tijd de bevoegdheid ontnomen om priesterlijk werk te verrichten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat de kerkelijke straf betreft staat in de Codex Iuris Canonici (CIC, het kerkelijk wetboek):
Can. 1397 - Wie een mens doodt of met geweld of bedrog ontvoert of vasthoudt of verminkt of ernstig verwondt, dient naar gelang van de ernst van het misdrij fmet de ontmeningen en verboden waarover in can. 1336, gestraft te worden; (...)

In can. 1336 worden een aantal uitboetingsstraffen genoemd. 'Uitboetingsstraffen die een dader kunnen treffen ofwel voor het leven ofwel voor een bepaalde tijd ofwel voor een onbepaalde tijd, zijn, naast andere die een wet mogelijk vastgesteld heeft, de volgende:
1. Het verbod of het gebod te verblijven op een bepaalde plaats of in een bepaald ambtsgebied;
2. De ontneming van een macht, ambt, taak, recht, privilege, bevoegdheid, gunst, titel, onderscheidingsteken, ook louter op eretitel toegekend;
3. (...)
4. De overplaatsing naar een ander ambt bij wijze van strasf;
5. De wegzending uit de clericale staat."

Die laatste kerkelijke straf is van de 5 genoemde de zwaarste. Dan mag hij nooit meer als geestelijke werken voor de Kerk. Het ontnemen van wijdingsmacht is echter onmogelijk, net zoals je iemand ook niet kunt 'ont-dopen'.
Computoon
11 jaar geleden
Ook een aartsbisschop is een inwoner van Nederland en zal door een gewone rechtbank veroordeelt worden als hij de wet overtreedt.

Daarnaast zal ook de katholieke rechtbank een oordeel vellen over zijn daad en hem uit zijn ambt zetten en mogelijk zelfs excommuniceren.