Dure tas na 2 dagen kapot, wat zijn mijn rechten?

Maandag heeft mijn vriend voor mij een nieuwe tas gekocht, deze heb ik 1e kerstdag uit mogen pakken. Nu heb ik hem vandaag voor het eerst gebruikt, even de stad in om een cadeau voor iemand. Ik sta in een winkel en wil betalen, zie ik dat het (nep?) leer is gescheurd! Ik heb geen idee hoe dit is gekomen, maar vreemd is dat deze tas van bijna 150 euro dus nergens tegen kan, ik kan nog niet door de stad lopen zonder dat hij kapot gaat blijkbaar.. Terug naar de winkel.. 'Tja mevrouw, dikke pech'.. WAT?! 'Ik kan hem naar de reparateur sturen en vragen of hij dit kan maken maar dit zul je wel blijven zien'. WAT?! Toen ik haar vertelde dat zij mij een goed product moest verkopen en dat dit dus alles behalve stevig is zei ze dat ik het maar aan de verzekering op moest geven?!!!!! Het is niet dat ik met de tas heb staan zwaaien overal tegenaan of hem ergens tegenaan heb gegooid.. Ik liep er GEWOON mee door de stad, zoals ik met mijn vorige tas 3 jaar lang heb kunnen doen zonder enige schade! Kort gezegd: Ik mag nu fijn rondlopen met een tas die ze wel wilt laten repareren (als dat überhaupt mogelijk is) maar waarvan je dit altijd zult blijven zien, in feite betaal ik dus 150 euro voor een beschadigde niet-stevige tas, die ik in principe net zo goed in de kast kan leggen omdat de kans op een volgende schade bij normaal gebruik groot is. tijdens de koop heeft ze mij er niet op geattendeerd dat deze tas niet tegen een stootje kan en dat ik er extra mee op moet passen.. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zaten je kostbare spullen er nog in? Het is mogelijk dat een dief de tas heeft opengesneden, met de bedoeling jouw portemonnee en smartphone te stelen. Dan kan je naar de politie om aangifte te doen, en is er wellicht een verzekering die de tas vergoedt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit gewoon garantie op. Weer terug gaan en eisen dat ze repareren of een nieuwe tas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hij is niet opengesneden gelukkig, alles zat er nog in. Ik vermoed dat hij ergens langs is gegaan (al vind ik dat raar, ik heb niks gevoeld) of iemand is er met iets langs gelopen (niks gevoeld). Andere optie is dat hij kapot was bij aankoop, maar dit kan ik niet bewijzen.. Maar dan nog, het is blijkbaar gewoon een tas die je beter in een vitrinekast kunt laten pronken dan hem werkelijk gebruiken, want als hij gewoon scheurt (! dus niet ergens langs gesneden, hij is gerafeld) is hij alles behalve stevig.. Als klap op de vuurpijl kreeg ik ook nog een grote mond bij vertrek, heel erg asociaal..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze wilde vragen of ze hem konden repareren, terugsturen zou niet gaan, en over geld terug of vervanging was helemaal niet te praten. Maar ALS hij gerepareerd kon worden zou dit altijd zichtbaar blijven, hij is namelijk niet op een naadje gescheurd maar echt dwars door het leer aan de voorkant.. Dit kunnen ze misschien lijmen maar de barsten zul je blijven zien, en dat vind ik gewoon zonde, het is geen tas van een paar tientjes.. Plus, hoe groot is de kans dat ik de tas dan wel normaal kan gebruiken? Ik doe geen gekke dingen met de tas en ga altijd heel zorgvuldig met mijn spullen om, ik weet wat het kost dus ik ben er zuinig op..
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij stug dat de tas bij de aankoop al kapot was, want dat had je dan toch meteen gezien?! Je bent kennelijk ergens aan blijven haken. Maar een leren tas van 150 euro móet daar tegen kunnen. Het is dus ondeugdelijk materiaal wat die winkel verkocht heeft. Als zij willen blijven bestaan moeten ze erkennen dat dit absurd is en jou een vervangend exemplaar geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze je geld niet willen terug geven of een ander exemplaar dan zou ik dreigen naar test aankoop de stappen. De simulli lederen zetels in onze auto begonnen na 2 jaar af te pellen. Met wat dreigen en onderhandelen wilden ze het herstellen maar de werkuren moesten door ons betaalt worden. Niks daarvan. Ze hebben alles mooi zelf betaalt en hersteld!

Antwoorden (5)

Heb je niet zo'n boodschappentas van het tv programma Radar?

Terug gaan naar de winkel en een nieuwe tas eisen of je geld terug. De winkelier geeft zelf al aan dat het niet goed gemaakt kan worden dus die optie valt af.
Kijk of de winkel is aangesloten bij een geschillencomissie, vraag ook even om het adres daarvan in de winkel en geef door dat je bij blijvende problemen contact opneemt met Radar en/of Kassa.
Jij staat in je recht, ze hebben een goed product te leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/986/welke-garantie-heb-ik-als-ik-een-product-koop_-.htm

Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Wettelijke garantie
Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft. Als er sprake is van een ondeugdelijk product, dan mag u van de verkoper verwachten dat hij het product gratis voor u repareert. Als dit niet mogelijk is, moet de verkoper u een nieuw product geven. De verkoper moet doen zonder dat u hier veel last van heeft en zonder dat het te lang duurt.
------
Wat jij moet doen is er nog eens langs gaan, de verkoper wijzen op jouw rechten en dat er wel gerepareerd mag worden maar dat moet zonder dat je er iets van gaat zien of met een fikse korting (want jij hebt na 1 dag een soort tweedehands tas met zichtbare beschadiging en daar betaal jij op mp ook niet de volle prijs voor). Als de verkoper dat niet wil vraag je een nieuwe tas en anders je geld terug.

Als dat niet lukt mag je de koop ontbinden volgens deze regels: http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/988/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden_-.htm er staat ook hoe je dat moet doen.

Neem meerdere mensen mee als je terug gaat naar de winkel als dat mogelijk is en praat niet met zachte stem zodat eventuele andere klanten het horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Print bovenstaande eventueel uit en neem dit mee en laat ze het ook nog eens lezen. Niet iedereen is even snel van begrip in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik heb via de link verder gezocht en een voorbeeldbrief gevonden, daar ga ik mee aan de slag. Ik ben met de reparatie (nouja, ze wist niet eens of het mogelijk was) niet akkoord gegaan, bang dat ik weken zonder tas zit en vervolgens een knutselwerkje terug krijg. Want ookal zouden ze het kunnen, je blijft het zien.. Over kleurverschil nog niet gesproken, de barsten waar het gescheurd is zul je blijven zien (heb ooit een winkelhaak in een leren jas laten repareren, de scheur bleef je zien ondanks dat het netjes gelijmd was). Ook heeft ze er niet bij verteld wat de kosten daar van zouden zijn, maar aan haar manier van 'handelen' was te merken dat ik dan zelf voor de kosten op zou moeten draaien. Nou, geen haar op m'n hoofd dat ik daar dan ooit nog zaken mee doe..
Kijk of de betreffende winkel onderdeel is van een keten, of lid is van een branchevereniging. Dan kan je je klacht daar deponeren, plus je klacht over de behandeling in die winkel. Voor dat bedrag mag je toch zeker wel kwaliteit verwachten, en service bij de betreffende winkel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen is het er wel over eens dat je in je recht staat als je in de winkel waar je deze tas gekocht hebt, met een terechte klacht komt over het gekochte product.

Iedereen zal het ook met je eens zijn dat je niet zelf opzettelijk een scheur in je kado gaat maken.
Als het een echt lederen tas betreft dan gaat het om een natuurproduct. Als dat zo is dan kun je dat zien, voelen en ruiken. Echt leder heeft z'n eigen eigenschappen die je onmiskenbaar van nep kunt onderscheiden. Je kunt het bijvoorbeeld niet zomaar scheuren tenzij het flinterdun is. Kwaliteits-leder wordt ook aangeduid met een beeldmerk.

Als je een tas koopt die zoveel kost als dat jij er voor betaald hebt dan mag je eisen en verlangen dat je een goed en deugdelijk product krijgt, geschikt voor het doel waarvoor het is gemaakt. Een tas moet dus bescherming bieden aan de zaken die er in zijn opgeborgen en mag niet zomaar scheuren of uit elkaar vallen.

Omdat leder een natuurproduct is kunnen er zich altijd zwakke plekken in het materiaal bevinden die dunner zijn dan het omringende materiaal. Maar dat zou bij de kwaliteitscontrole na de fabricage opgespoord moeten worden. Zo'n tas zou dan hooguit als B-keus verkocht mogen worden tegen een aanzienlijk lagere prijs of gewoon uit de handel moeten blijven.

De winkel waar jij (of je vriend) de tas gekocht hebt moet je gewoon een andere (nieuwe) tas aanbieden en de gekochte tas terugnemen. De winkelier kan dan de schade verhalen via zijn groothandel of fabrikant leverancier. Zeker als de winkelier niet bereidt is de koop ongedaan te maken en je je geld terug te geven.
Je hoeft niet akkoord te gaan met reparatie want dat geeft altijd zichtbare kleurverschillen als men het beschadigde onderdeel gaat vervangen. En plakken is natuurlijk helemaal niet aan de orde.

Dus, ga nogmaals gewoon terug naar die winkel.
In veel winkels staat personeel dat helaas niet altijd op de hoogte is van de rechten van de klant maar opkomt voor de belangen van de baas waar hij/zij voor werkt.
Dat geeft dan helaas soms irritante situaties waarin de klant ten onrechte nul op het rekest krijgt. Blijf in dat geval gewoon kalm, vraag naar de baas zelf of diens bedrijfsleider. Probeer met die persoon dan de zaak op te lossen. Is hij/zij niet direct beschikbaar vraag dan gewoon om diens telefoonnummer en bel dat nummer.

Je zal zien dat dan het probleem snel opgelost zal worden. Geen enkele zaak kan of wil slechte publiciteit hebben, zeker vandaag de dag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas sprak ik dus met de eigenaresse van dit bedrijf, zij runt samen met haar man deze winkel. Ik ga in ieder geval een aangetekende brief sturen waar ik mijn rechten kenbaar maak en ook dat reparatie hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk is volgens hun en dat ze mij een andere passende oplossing moeten bieden, anders zoek ik het hogerop. Hoeveel mensen zouden ze al wel niet hebben afgescheept met "jammer, dikke pech".. Een tas van een tientje kan ik nog wel in komen, al is zelfs dan 2 dagen heel snel. Potverdorie, ze vullen hun zakken (fors!!) en trekken vervolgens overal hun handen vanaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sja, dat maakt het wat gecompliceerder. Het getuigt wel van zeer slecht ondernemerschap van die winkeliers.
De kans dat ze bij een branchevereniging zijn aangesloten zal dan ook wel niet zo groot zijn maar dat kun je uitzoeken. Probeer eens bij CBW-MITEX, dat is de Brancheorganisatie voor ondernemers in de mode, schoenen- en sportdetailhandel en de wonenbranche. CBW·MITEX is ontstaan door een fusie van Mitex (mode, schoenen- en sportdetailhandel) en CBW (wonen).
Website:http://www.CBW-MITEX.nl
Je kunt daar navragen of zij daar zijn aangesloten of eventueel bij een andere hen bekende branche organisatie. Zij kunnen dan ook vertellen of een klacht bij de geschillencommissie dan ook zin heeft. Je staat in je recht, dat zondermeer.
Je doet er goed aan in een brief aan de eigenaresse van de winkel je klacht over het gekochte product en de voor jou acceptabele oplossing duidelijk kenbaar te maken.
Geef ze een redelijke termijn om te reageren op jouw schrijven (minimaal 8 dagen) en nodig ze uit om alsnog tot een oplossing te komen. Die oplossing moet dan redelijkerwijs binnen 14 dagen zijn gerealiseerd. Daarnaast kun je in je brief aangeven dat als ze niet reageert of bereid is de tas om te ruilen voor een deugdelijk exemplaar, dat je dan publiciteit zult zoeken in de media. ( aanmelden bij Vara's Kassa BelBus en andere vormen van negatieve publiciteit voor hun manier van zaken doen).
De brief dan aangetekend met ontvangstbevestiging verzenden, dan weet je zeker dat ie wel aangenomen is. De inzet van het geschil (€ 150,-) is helaas te klein om daar een advocaat voor in de arm te nemen. De kosten zijn dan groter dan de baten. Maar mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben dan kun je die wel om advies inschakelen. En in ieder geval daar nooit meer iets kopen, maar dat zou je toch al niet meer doen, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen brief, ze zullen ontkennen dat ze die gehad hebben en aangetekend verzenden is nogal duur. Je moet er echt heen. Neem anders wat potige kerels mee ;)
Ga terug naar de winkel en vraag de chef te spreken. Je hebt voor zo'n bedrag rechts op een deugdelijke tas. Ik ga er tenminste van uit dat je vriend niet heeft gelogen over het aankoopbedrag.
Als de winkel onderdeel is van een keten, neem dan kontakt op met het hoofdkantoor.
Als dit allemaal niet helpt kun je de tips van de anderen nog opvolgen maar ik zou eerst proberen er met het bedrijf zelf uit te komen.

Toegevoegd na 42 seconden:
rechts is natuurlijk recht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bonnetje heb ik, mijn vriend is niet zo'n held :-P