Wat kan ik doen als een foto niet verwijdert word,terwijl ik aangegeven heb om het te laten verwijderen?

Op een website staat een foto van mij,en ik had volgens mij al een keer gevraagd deze te verwijderen,maar de foto staat er nog steeds.
Ik kan het nog wel eens proberen te vragen,maar denk dat het dan weinig zin heeft.

Toegevoegd na 14 minuten:
(Ik had het al eens via email contact van de website geprobeerd de foto te laten weghalen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard bestaat er portretrecht, waarbij jij de rechten hebt op jouw portret. Dus als jij aangeeft dat de foto offline moet worden gehaald, zouden hun eraan moeten voldoen. Echter niet elke webmaster is zo slim om er gehoor aan te geven, dus dan zou je wat verder moeten gaan. Ze zou kunnen uitzoeken wie de eigenaar is van de domeinnaam waar de site op draait. via sidn.nl kan je dit achterhalen in de Nederlandse gevallen. Verder kan je op whois.sc de eigenaren van domeinen van andere extenties (zoals .com, .net etc) achterhalen. Helaas is het soms zo dat de soms de webhosting zijn gegevens als 'eigenaar heeft neergezet. In dat geval zou je de hosting zelf kunnen aanspreken, anders kan je de eigenaar natuurlijk direct even aanspreken via het telefoonnummer die er vermeld staat/ Ik hoop dat deze (of de webhosting) dan luistert, zo niet dan zou ik toch overwegen om juridisch advies in te winnen. Of zelf letterlijk de advocaat van de duivel spelen en iemand met een zware stem even laten bellen en zich voor doen als een hoog juridisch persoon. Dat laatste is niet netjes (tenzij je dure advocaatkosten wilt betalen) maar het zou wel kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als jij aangeeft dat de foto offline moet worden gehaald, zouden hun eraan moeten voldoen. Zo makkelijk ligt het niet: Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt [bewerken]De regels
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet: Dus moet je eerst redelijk belang hebben om publicatie te voorkomen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

Het beste antwoord

De website is niet verplicht jouw foto te verwijderen. Daarbij kunnen ze helemaal niet controleren of jij de persoon bent die op de foto staat.
Als de foto strafbaar is (kinderporno) dan kan je het de beheerder van de website vragen om die reden, en dan zou je het ook aan de internet service provider kunnen vragen waar de website staat. Als er dan niet op je verzoek wordt ingegaan kan je dat bij de politie melden (kan je ook meteen doen), dan kan die de foto laten weghalen om reden dat het een strafbare foto is.

Is het een portret van jezelf, en heeft de maker je geen toestemming gevraagd de foto te publiceren, dan kan kan je je eventueel beroepen op portretrecht. Er moet dan wel een "redelijk belang" zijn waarom de foto niet gepubliceerd kan worden. Een rechter kan bepalen of jouw bezwaar een redelijk belang dient. Redelijk belang kan bijvoorbeeld zijn dat je door die afbeelding belachelijk wordt gemaakt, of dat het je privacy schendt, of dat het protret wordt gebruikt om reklame te maken voor iets waar jij niet achter staat.

Staat je portret op het internet in het belang van de openbare veiligheid of ter opsporing van strafbare feiten, en is dit door, of met toestemming van Justitie gedaan, dan is de publicatie van je portret geen overtreding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan je niet contact opnemen met degene die jouw foto daar heeft geplaatst, en die vragen hem weg te halen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het weer proberen, het is een reclamefoto van mijn vorige werk bij hetzelfde bedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus een foto die jij hebt gemaakt, niet een foto waar je zelf op afgebeeld bent?
Je kunt het zowel ISP van de server waar de foto staat als de beheerder van de website vragen, maar beiden zijn het niet verplicht. Voor hen is het niet duidelijk of het strafbaar is. Dat kunnen zij niet bepalen, en dus is het voor hen veiliger zich erbuiten te houden. Als maker van een foto heb jij het auteursrecht. Het kan wel zijn dat je de auteursrechten hebt overgedragen aan je vorige werk, misschien stond er zoiets in een contract? Misschien heeft je vorige werkgever licentierechten om de foto te mogen gebruiken. Dit is vrijwel altijd het geval als een opdrachtgever een fotograaf vraagt een foto te maken zodat de opdrachtgever die kan gebruiken. Wat de licentie precies inhoudt kan verschillen, en is niet altijd duidelijk als dit niet goed van te voren vastgelegd is.
Hopelijk heb je de overeenkomsten/contracten van je oude werkgever nog, dan kan je die eens nalezen. Kom je er niet uit dan raad ik je aan juridisch advies in te winnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta op de foto, en ik had meegewerkt tijdens het maken van de foto