Mag ik foto's maken van mensen zonder toestemming van deze persoon en deze publiceren?

Ik ben "schoolfotograaf" en maak, met aankondiging, foto's tijdens activiteiten op school. Nu zijn er sommige mensen die niet graag op de foto willen en dit ook aangeven. Maar in groepsfoto's zullen zij soms wel herkenbaar aanwezig zijn. Mag ik deze foto dan alsnog publiceren, als het redelijk belang van de geportretteerde niet in gevaar komt?

Toegevoegd na 1 uur:
Het betreft hier een middelbare school, met leerlingen tussen de 12 en 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het goed is is het wanneer er meer dan 3 mensen op de foto staat deze persoon geen recht meer heeft of portret recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze foto's mogen in de school uitgedeeld worden, niet openbaar op internet, dan geldt portretrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je dan die foto's nog plaatsen als ze al aangeven dat ze dat niet willen? Als jij een foto waar je op staat niet openbaar geplaatst wilt zien zou je het ook waarderen als ze dat dan ook niet doen..
Rieneke1
11 jaar geleden
dat vind ik ook plls.

Het beste antwoord

Voor het plaatsen van groepsfoto's onder portretrecht moet inderdaad door iedere afgebeelde (of de ouders in geval van minderjarigen) toestemming worden gegeven.

Het redelijk belang geldt inderdaad bij het openbaar maken van portretten, dus in pricipe is het mogelijk dat jij de foto publiceert, en dat geen van de geportretteerden voldoende redelijk belang heeft om middels hun portretrecht publicatie tegen te gaan. Maar daarbij moet je er wel rekening mee houden dat als maar één van de ouders het aanvecht, het de rechter is die bepaalt of er redelijk belang is om de foto te verwijderen. Valt dat dan in je nadeel uit, dan kan je een boete krijgen, en misschien ook zelfs nog schadevergoeding moeten betalen.

Bovendien krijg je daarmee bepaald geen goede reputatie als schoolfotograaf;)

Ik zou alle ouders om toestemming vragen. Krijg je dat niet - misschien is er iets te regelen met het onherkenbaar maken van een kind, of fotografeer een kind terwijl het met de rug naar je toestaat als je al weet dat juist die ouders het niet willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk moet een school aan alle ouders toestemming vragen of foto's van het gezin/kinderen op de site mogen van de school. Op onze basisschool gebeurt dat ook daadwerkelijk en dan mag je die foto's dus niet plaatsen.

Ik denk dat jouw basisschool dus echt aan alle ouders moet gaan vragen door middel van een formulier aan te geven dat ze niet willen dat ze herkenbaar op de foto gaan die ergens gepubliceerd wordt en vervolgens moet jij je daar aan houden. Je kunt wel opnemen dat je wel foto's publiceert van grote groepen maar niet van een paar kinderen alleen waar juist die kinderen op staan.

Zo voorkom je ellende en toestanden.

Toegevoegd na 2 uur:
Ok, een middelbare school dus. Ook daar geldt de toestemming maar zomaar 'niet op de foto willen' mag jij best respecteren maar van die personen verwacht ik dan ook dat ze niet continu in jouw beeldveld gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op een basisschool gewerkt en ik weet dat je NIET zomaar foto's mag plaatsen. Wij moeten dan een brief sturen waarin de ouders wel of geen toestemming geven om de school toe te laten foto's van hun kinderen te publiceren.
Dus neem het zekere voor het onzekere en ga het met de school over hebben en het navragen.

Succes!