Kan je zomaar een open zitting bijwonen?

Ik heb morgn heel veel tussenuren en mijn school zit vlakbij een rechtbank.
Kan ik daar nou gewoon heen om zo'n zitting bij te wonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Antoni
11 jaar geleden
Wat een goed idee om die verloren uren te besteden! Je kan hier altijd weer iets van opsteken!

Antwoorden (2)

Ja, het beste kun je de rechtbank van te voren even bellen of er überhaupt een open zitting is die dag en dat tijdstip (sommige zittingen zijn namelijk niet toegankelijk voor publiek). Dan noteren zij je naam en kun jij je vervolgens melden bij de balie als jij er bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De vraagsteller moet wel zijn of haar paspoort of rijbewijs of een ander geldig legitimatiebewijs meenemen en ruim vóór het begin van de zitting aanwezig zijn!
Dat is dan vermoedelijk in 's-Hertogenbosch, want daar zit de rechtbank in de buurt van veel schoolgebouwen. Je kunt er niet zómaar naar binnen lopen. Je moet je legitimeren, en je gaat - net als op een vliegveld - eerst door een detectiepoort en er kan eventueel een fouillering op volgen. Als je niets bij je hebt dan mag je inderdaad een open zitting bijwonen. Maar je kunt er ook weer niet zomaar uit lopen, dus hou rekening met de tijd die je hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je moet trouwens wel minstens 18 jaar oud ervoor zijn. Alleen strafzaken mag je vanaf 12 jaar bijwonen.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mooi antwoord Amadea, ik wist niet dat er leeftijdsbeperkingen aan verbonden waren. Weer wat geleerd +