Ik heb aangifte gedaan tegen mijn ex. wat kan ik nu doen?

Ik heb mijn ex aangegeven wegens mishandeling, omdat hij mijn keel had dicht geknepen. Ik voel me niet prettig bij die aangifte, omdat ik medelijden heb met zijn toekomst en ik voel mezelf hier ook een beetje schuldig over.
Wat kan ik nu het beste nog doen? Kan ik mijn aangifte intrekken of wat is verstandig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (3)

Nee. Als u een strafbaar feit heeft aangegeven bij de politie, kunt u uw aangifte niet meer intrekken. Na een aangifte kan de politie niet opeens doen of er geen strafbaar feit is gepleegd. Dat zou in strijd zijn met de onderzoeksplicht die de politie heeft. De politie moet de aangifte dus in behandeling nemen. De officier van justitie beslist of er ook iemand vervolgd gaat worden.

Als u spijt heeft van een aangifte kunt u een brief schrijven aan de officier van justitie. Leg daarin uit waarom u uw aangifte ongedaan wilt maken. De officier van justitie kan uw verhaal meenemen bij zijn beslissing om wel of niet tot vervolging over te gaan.

Toegevoegd na 17 minuten:
Antwoord:
Een aangifte kan, juridisch gezien, niet worden ingetrokken. U kunt hooguit een brief sturen naar de Officier van Justitie met het verzoek uw aangifte niet langer in behandeling te nemen of om geen vervolging te beginnen tegen uw vriend. De kans dat de Officier van Justitie dit zal honoreren is gering, omdat het gaat om geweld in de relationele sfeer. Dit heeft veel vervolgingsprioriteit. Bovendien gebeurt het in dit soort zaken vaak dat er vanuit de kant van de 'dader' druk wordt uitgeoefend op een slachtoffer om de aangifte in te trekken of om een andere verklaring af te leggen. Dat zou dan beloond worden indien de Officier inderdaad van vervolging afziet.

Indien de mishandeling niet heeft plaatsgevonden, dan kunt u een aanvullende verklaring afleggen bij de politie. Hier zal echter zeer kritisch naar worden gekeken en mogelijk krijgt u dan zelf een probleem omdat het doen van een valse aangifte strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je aangifte niet meer intrekken, wel kan je een verzoek doen of er geen strafvervolging zal plaats vinden. Je vraagt wat verstandig is, ik denk dat het ook niet verstandig is om het te willen intrekken. Hij heeft iets fout gedaan en jij niet, als je je nu terug trekt zal hij daar zeker niks van leren.
Voor jezelf kan je ook hulp zoeken en daar leren hoe je ermee moet omgaan dat je mishandeld bent. Zie de link voor adressen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mishandeling is altijd een moeilijk iets, vaak komt de 'mishandelde' in conflict situatie met zichzelf.
Maar hij is degene die fout is geweest en hij is degene die veroorzaakt dat hij miss zijn baan kwijt raakt. Zoals je schrijft, hij vergooit zijn toekomst, idd dat doet hijzelf en niet jij! Jij kan hier niks aan doen, hoe vervelend het voor jou ook voelt!
Je kan je aangifte allertijden intrekken.Niemand hoeft je wijs te maken dat dat niet kan.En jij weet uiteindelijk het beste hoe het zit tussen jou en je vriend.