Wat gebeurd er met een 18 jarige als zij een auto steelt van familielid?

Deze persoon heeft geen rijbewijs, is bijna 19 jaar en heeft de auto van een familielid gestolen, ze is weggelopen naar het buitenland en ik vroeg mij af wat er gebeurd als de politie haar vind, wat de gevolgen zijn enz...
ze heeft vermoedelijk psychische problemen en zelfmoordplannen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, bedankt voor de reacties, antwoorden.
in dit geval gaat het over een vriendin van mij, ik ken haar ouders niet zo heel goed.
toen het nog niet zo slecht ging met haar heeft ze me verteld dat haar ouders niet zo goed accepteren dat zij psychische problemen heeft.
van wat ik laatst van haar vernomen heb denk ik dat ze manisch of psychotisch is en ze heeft een afscheidsbriefje bij haar ouders achtergelaten met de boodschap dat ze er een eind aan wilt maken.
ik vroeg me af of in dit geval de politie sneller gaat zoeken en of ze stappen ondernemen, wat de gevolgen zullen zijn als ze haar vinden
denk eerlijk gezegd niet dat haar ouders aangifte zouden doen voor de auto

Het beste antwoord

Een antwoord, gebaseerd op het Belgisch recht:

Als het familielid klacht indient bij de Politie en de zaak wordt voorgebracht voor de Correctionele rechtbank, dan kan hij/zij veroordeeld worden voor diefstal. Diefstal is een wanbedrijf waar een gevangenis van één maand tot vijf jaar en/of een geldboete van 26 tot 500 euro op staat. Ook kan hij/zij voor een bepaalde periode uit zijn/haar burgerrechten worden ontzet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Indien blijkt, na een uitvoerig psychiatrisch onderzoek, dat de persoon ernstig psychisch ziek is en dus niet bewust heeft gehandeld, dan kan een internering worden bevolen door de rechtbank. In dat geval vervallen de straffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de eigenaar van de auto verklaard dat dit meisje/deze vrouw de auto zonder toestemming heeft meegenomen, zal ze een straf krijgen voor autodiefstal.