Mag een verpleeghuismedewerker zichzelf toegang verschaffen op een kamer van een bewoner wanneer deze niet aanwezig is?

Onlangs was er een elektricien op de kamer van mijn tante terwijl zij beneden in de zaal een lunch kreeg voorgeschoteld. Ze wist niets van zijn komst behalve dat er een lamp stuk was. Ik heb meer voorbeelden van de aanwezigheid van personeel op haar kamer zonder dat zij aanwezig was. Mag dat wettelijk en hoe is dat geregeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Volgens de grondwet moet men de persoonlijke levenssfeer eerbiedigen, dus ook de ruimte waarin iemand woont. Een soortgelijke bepaling staat in artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

Als het goed is heeft het verpleeghuis waar uw tante woont een huishoudelijk regelement waarin ook het beleid inzake persoonlijke levenssfeer/privacy benoemd wordt. Hoewel het wat kan afwijken omdat het een zorg instelling betreft moet het in basis wel voldoen aan de grondwet en aan het eerder genoemde Verdrag.

Het huishoudelijk regelement kunt u opvragen bij het afdelingshoofd of de maatschappelijk werker van het verpleeghuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja als men 'iets' moet doen op de kamer. Ik noem maar, het bed opmaken, schoonmaken, medicijnen klaar leggen enz.
Ja personeel in de zorg heeft een loper en kan altijd overal naar binnen, dat moet ook kunnen ivm noodgevallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het allemaal niet duidelijk is voor je tante kan ze het vragen aan de verzorging, wat ze bv doen als ze er niet is, de was brengen, of de afwas doen, kan vanalles zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt aan de soort instelling. Maar ik weet dat er vaak ook een overeenkomst getekend moet worden en dit is meestal in een serviceflat. Maar ik denk dat in een verzorgingstehuis het personeel gewoon recht heeft om naar binnen te gaan als het moet. Maar er naar informeren bij de organisatie kan nooit geen kwaad ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb zelf bij de technische dienst in een groot verzorgingstehuis gewerkt.
Er is een strak schema en je moet veel klussen doen bij veel kamers.
Het is daarbij niet mogelijk om bij te houden wie wel en wie niet aanwezig is op een kamer.
Wettelijk gezien mag er gewoon in de kamer gewerkt worden en gewoon personeel aanwezig zijn terwijl er niemand is.
Echter, wij als team vroegen altijd aan een van de medewerkers op die afdeling of ze even erbij wilde komen staan.
Zo kun je laterna bij evt. Diefstal jezelf verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan wat er is afgesproken, of alleen de bewoner zelf toestemming mag verlenen (als die ertoe in staat is)of dat de familie dit regelt of de verpleger, de laatste kan ook, die heeft dan volgens de door bewoner of diens belangenbehartiger hier schriftelijk toestemming voor gekregen. Dan valt niet alleen verpleegkundige zorg over, maar ook huishoudelijke zorg waaronder electricienwerk ook valt.

Hier is het reglement voor de bewoner en verplegend personeel

http://www.ziekenverzorgende.nl/zv49/patientenrecht.htm

Ik begrijp niet waarom mensen meteen argwanend zijn hierover, blijkbaar is er niets gestolen, we kunnen personeel niet vooraf verdacht vinden van misbruik die nog niet heeft plaatsgevonden. Personeel in verzorgingshuizen en verpleeghuizen zijn altijd de dupe als het gaat om vermiste spullen. Maar dat zijn risico's die men neemt als er beslist wordt de zorg uit handen te nemen en het door een zorginstellingen te laten doen. Vertrouwen lijkt me voor zowel de bewoner en familie, maar ook voor personeel prettiger samenwerken. Familie die wel gewenst alleen op die kamer mag zijn kan zich eveneens spullen toeeigenen zonder toestemming van bewoner, ook een op zichzelf wonende die thuisclub krijgt kan slachtoffer worden van wanpraktijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Thuisclub laatste regel is thuishulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de soort instelling waarin ze verblijft.

Een makkelijke formule om te onthouden of iemand zonder toestemming de kamer mag betreden is:

Als het gehele meubilair in de kamer van de bewoonster is kan men dit zien als kamerhuur en dient een derde (dus ook de storingsdienst) pas de kamer te betreden na toestemming van de bewoner.

Als er een contract is opgemaakt waarin duidelijk is vermeld dat het meubilair in de kamer gehuurd dient te worden van de instelling kan men het zien als huur van een gemeubileerde kamer.
Ook dan mag niemand de kamer betreden na toestemming van de bewoner.