Kan ik een Mac kopen als student, en ook nog de btw aftrekken?

Dus een Mac kopen als student zodat ik extra korting krijg, en dan de aankoop ook nog van de belasting aftrekken?

Toegevoegd na 4 minuten:
En hoe wordt er in de Apple winkel gecontroleerd of je echt een student bent? Je kunt dan toch ook een nep studentenkaartje gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ps: als de student ook bij de kvk staat ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
ronron1212
11 jaar geleden
als student ingeschreven bij de kvk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben jij een student? Ik wil ook graag weten waarom je bij de KvK ingeschreven staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik studeer aan de universiteit in Maastricht, maar ik heb ondertussen ook mijn eigen bedrijven opgebouwd, dus moest ik me inschrijven in de KvK.

Antwoorden (4)

als je de mac opvoert als studiekosten, dan kun je de btw niet aftrekken. wel kan je de mac in 3 jaar afschrijven onder de eerder genoemde studiekosten.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ja dat mag, er zijn hier twee verschillende afspraken naast elkaar.

1. Als je een zakelijke aankoop doet (zoals een mac) dan mag je de BTW aftrekken.
2. Als Apple jou, om wat voor reden dan ook, korting geeft op een product dan heeft de belastingdienst daar niets mee te schaften.

Echter, je mag niet zomaar goederen die je prive gebruikt kopen op je bedrijfsrekening. Als je de laptop van het bedrijf vervolgens prive gebruikt (voor studie ofzo) dan is de laptop mogelijk verkapt loon en moet je er belasting over betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want als je het als student koopt kun je het niet tegelijkertijd ook zakelijk kopen. Het is het een of het ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder antwoord.
Nee, de BTW kun je niet aftrekken. Ze controleren wel bij Apple of je echt een student bent.