17 jaar geleden kochten wij ons huis. Nu zijn er nieuwe eigenaars naast ons gekomen. Die beweren dat een stukje grond aan hen toebehoort. Kan dat?

Hun stukje grond zou op onze koer liggen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan en is terug te vinden bij het kadaster, laat het kadaster dus even de grenslijnen aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op onze koer???
Rieneke1
11 jaar geleden
een koer is toch vlaams voor een binnenplaatsje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, als je geen idee hebt wat het kan zijn denk je al snel aan een tikfout en ook daarmee kwam ik niet tot iets wat ik herkende ;) Maar een binnenplaatsje kan toch niet bevochten worden om een paar centimeter? Het is toch niet voor niets een BINNENplaats?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik kan er ook geen soep van koken pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koer is ook gewoon een ander woord voor erf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vdlnadia: zet er even bij dat je vraag over België gaat, zo krijg je allemaal antwoorden die voor Nederland gelden (zie het antwoord van remmy hieronder).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, inderdaad dat wilde ik net zeggen: we kunnen hier nu niet zomaar nederlandse regels neerzetten als antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey :-) thanks voor jullie antwoordjes. Inderdaad ik ben van Belgie. Per toeval ben ik hier terecht gekomen. Sorry voor mijn oude belgische praat. Ik ben al dagen opzoek en nog doodziek bij :-).
Koertje is inderdaad een woordje van vroeger. Een klein binnenplaats, meestal door muren afgebakkeld. De regels zijn inderdaad wat verschillend. Meestal in getallen :-) bij ons is het bv na 30jaar gebruik. ik heb ook een tekening van kadaster. Maar ik heb in elk geval al door een antwoordje, weer een herinnering waar ik nog eens geen kan. Maar nu moeten we afwachten. De vrederechter is net geweest. Hoe kan je nu in gods naam weten hoe oude gebouwen 30jaar geleden werden gebruikr? Moet je eerst geschiedenis volgen. A ja ik be nadia en 51jaar. Nogmaals bedankt GRTZ

Antwoorden (4)

Dat kan zeker en pas bij twintig jaar verjaard dit, bij een huis kopen is het ook altijd goed dit te laten checken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kan doen is zeggen dat ze dit moeten laten uitmeten door een landmeter en de metingen aan jou voorleggen. Indien uit deze metingen blijkt dat het stukje grond van hen is kan je jezelf daarbij neerleggen ofwel een andere landmeter aanstellen om jouw stuk grond te laten uitmeten. Als hieruit ook blijkt dat het stukje grond van hun is kan je daar weinig aan doen. Bouwgrond kan allerlei rare vormen aannemen. Als de buurman een oude man was is en hij de vorige eigenaar van jullie woning toeliet van een stukje grond te gebruiken omdat hij het toch niet meer kon onderhouden. Dan kopen jullie het stukje grond en gebruik je het stukje grond verder tot het verkocht werd en de nieuwe eigenaar dat stukje wel opeist. Zo kan het gegaan zijn.

Praat het uit met je nieuwe gebuur want:

Beter een goede gebuur dan een verre vriend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland kun je in het Kadaster alle juiste maten nakijken. Ik weet niet hoe dat in België is geregeld.
Overigens moeten jullie afmetingen ook precies in je leveringsakte staan.En ook die ligt bij het kadaster/hypotheekregister. Daaruit is op te maken van wie het stukje betwiste grond is. Eerst eens in vrede met de buren praten en de papieren er bij nemen voor het een vervelende ruzie wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als men beweert dat er een stukje grond aan hen toebehoort, zou ik om te beginnen het volgende doen.
Ga naar de web: kadasterservice.nl en vraag het Kadaster Koopsom Pakket aan ( nu 46,-)
U krijgt dan:
- Kadastraal bericht
- Kadastrale kaart + omgevingskaart
- Kopie Eigendomsbewijs
- Hypothecair Bericht
- + Gratis koopsommen overzicht

Ga niet in discussie maar doe eerst zelf je huiswerk.
Mocht het zo zijn dat er inderdaad een gedeelte van jullie in gebruik zijnde grond kadastraal bij de buurman hoort,
vraag dan bij de kadasterservice naar de eventuele rechten na het gebruik van 17 jaar wat toegestaan was door de vorige eigenaar.

Heeft de buurman gelijk; zorg er dan voor dat je minstens 3 jaar niet meer te bereiken bent voor commentaar.
Op naar de 20.
Of kom overeen met een redelijke prijs waarbij de grond verkocht wordt en vastgelegd wordt bij het kadaster.

Toegevoegd na 2 uur:
Wanneer het om een perceel in België gaat:

Het kadaster in België houdt de kadastrale plannen bij met alleen de grafische aanduiding der percelen.
Deze plannen hebben geen enkele juridische waarde, omdat ze geen maten vertonen en zijn op schaal met héél weinig detail.
Het Belgisch kadaster heeft als voornaamste functie het bepalen van de grondslag voor het innen van de onroerende voorheffing.

Hiertoe bepalen ambtenaren van het kadaster de kadastrale inkomens van alle onroerende goederen in het land; meer niet.

- Het kadaster heeft dus geen eigendomsplan van uw perceel,
- Er zijn geen oude bouwplannen van huizen te vinden,
- Er is geen duidelijkheid over bouwovertredingen te vinden (ook illegale bouwsels krijgen een kadastraal inkomen),
- Het kadaster komt niet tussen in de grensbepaling van uw betwiste grenzen,
- De ambtenaren-landmeters van het kadaster mogen niet optreden voor particulieren tenzij in zeer uitzonderlijke gevallen.

De nieuwe eigenaren hebben hun huis of grond gekocht met de toestand van nu en daar moeten ze het maar mee doen.

Tegen hun bewering staat jullie bewering. De grond die jullie nu bezitten is van jullie en daar is de kous mee af.

Kop op, en ga gewoon met jullie leven verder. Ga geen enkele discussie met hun aan; ze bekijken het maar !

Door de werkwijze van het kadaster aldaar heeft geen enkel bewijs een juridische waarde. Mocht hun gelijk er op gaan lijken; maak dan gebruik van het argument dat iemand van het kadaster dit foutief opgetekend heeft.
Wie doet je wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dit speelt in belgie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ligging, levenssfeer, staat van de woning en grootte van het perceel, bepalen de prijs van de woning.
Bij aankoop wordt dit geregistreerd door de bevoegde officiële instanties en vastgelegd dat dit hele project jouw eigendom is geworden.
Als er intussen geen paaltjes verzet zijn waardoor het perceel groter is geworden, kan niemand meer een beroep doen op dat er een stukje grond niet meer van jou is.
Je hebt voor elke m2 betaald.
Met iets verzwijgen of niet te goeder trouw zijn heeft er in dit geval dan niets mee te maken.
Hebben er alsnog onrechtmatigheden plaatsgevonden, dan zal de beweerder dit op rechtmatige wijze moeten kunnen aantonen. Beweren en bewijzen zijn twee verschillende begrippen. Intussen er niet op ingaan, oftewel je mond houden is wel degelijk verstandig of in de haak.