Wie heeft het ouderlijke gezag?

Hallo allemaal,

Ik ben moeder van 2 kinderen. Wij zijn allemaal Belgisch. De biologische vader heeft de kinderen erkend in België. Hij is Nederlander en woont in Nederland. Wij hebben nooit samen gewoond en zijn nooit getrouwd of gereg. Partnerschap aangegaan. Ik woonde toen zonder hem met de kinderen in België. Hij heeft al jaren geen contact meer met de kinderen.

Nu woon ik al 7 jaar met de kids in Nederland, getrouwd met nl man.

Heeft hij ook ouderlijk gezag? Volgens de Belgische wet wel maar de Nederlandse wet niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De biologische vader van uw kinderen heeft het ouderlijk gezag, samen met u.

De wet geeft altijd de voorkeur aan de gezamenlijke uitoefening van het ouderlijk gezag. Maar het is ook mogelijk dat één van de ouders het ouderlijk gezag exclusief mag uitoefenen.

De ouder die geconfronteerd wordt met een ex-partner die exclusief het ouderlijk gezag uitoefent, kan alleen mee beslissen over de elementen van het ouderlijke gezag die de rechter heeft vastgelegd.

Deze ouder behoudt wel het recht op persoonlijk contact met het kind, recht van toezicht op de opvoeding en mag ook alle nuttige informatie vragen. Persoonlijk contact mag alleen om zeer ernstige redenen geweigerd worden.'

Wanneer u de biologische vader van uw kinderen uit de ouderlijke macht wilt ontzetten, gaat dit via de rechter. Het is in het belang van uw kinderen dat dit in goede harmonie gaat:

'In België wordt de ontzetting uit het ouderlijk gezag geregeld door de Wet op de Jeugdbescherming. Ze kan uitgesproken worden door de Jeugdrechtbank op vordering van het openbaar ministerie indien :
de vader of de moeder veroordeeld is tot een criminele of correctionele straf wegens een strafbaar feit gepleegd op zijn kind of met behulp van een van de kinderen ;
de vader of de moeder de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar brengt, door slechte behandeling, misbruik van gezag, kennelijk slecht gedrag of erge nalatigheid ;
de vader of de moeder huwt met een persoon die van het ouderlijk gezag is ontzet.
De ontzetting geldt niet per definitie ten aanzien van alle kinderen. De jeugdrechter kan zijn uitspraak inderdaad beperken tot één of enkele kinderen, en kan er ook voor kiezen om slechts een gedeeltelijke ontzetting uit te spreken.
Volledige ontzetting
Dit slaat op alle rechten die uit het ouderlijk gezag voortvloeien. Dit betekent voor de ouder ten aanzien van de kinderen waarvoor de ontzetting is uitgesproken :
dat de kinderen niet bij hem kunnen verblijven of door hem opgevoed kunnen worden ;
dat hij de kinderen niet meer kan vertegenwoordigen, geen toestemmingen meer kan verlenen voor hun handelen of om hun goederen te beheren ;
dat hij is uitgesloten van het recht van genot van de goederen van de kinderen ;
dat hij is uitgesloten van het recht om levensonderhoud van zijn kinderen te vorderen ;
dat hij is uitgesloten van het recht om hun nalatenschap geheel of gedeeltelijk te verkrijgen'

Hierna kan uw huidige partner de voogdij aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!