Voor project naar angola wil wergever weten of wij monteurs hiv hebben. Mogen wij weigeren om hieraan mee te werken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

U mag de weigeren bekend te maken of u HIV heeft, echter hoeft dit niet van uw baas te komen maar van de opdrachtgever.

Opdrachtgever kan eisen dat de werknemers vrij moeten zijn van bepaalde ziektes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, maar dan word je hoogstwaarschijnlijk niet uitgezonden. Een werkgever mag bepaalde eisen stellen t.a.v. de gezondheidstoestand van zijn werknemers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Incorrect. Overigens is het hier niet de werkgever maar de opdrachtgever die eisen stelt.
Nee mag niet. DISCRIMINATIE. Daarnaast, als je hiv hebt kan je prima functioneren. Meeste mensen met hiv die de combinatietherapie slikken zijn totaal niet ziek

Toegevoegd na 1 minuut:
nee is natuurlijk ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om de vraag of ik eventueel hiv zou hebben maar mag. Een klant van ons (Japanners) vragen dit van ons. Is dit juridisch haalbaar. Als je je niet laat testen zou men je dan kunnen weigeren voor dit project? Om angola te bezoeken is dit geen vereiste voor visa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je een arbeidscontract hebt dat onder de Nederlandse wet valt? Dan mag je dus een test weigeren. Doe dit dan wel collectief, dan sta je veel sterker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag eventueel advies bij de vakbond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent het niet verplicht om het te geven maar de klant is koning en deze kan je werkgever weigeren het werk uit te voeren, het in dit geval om Angolees recht en niet het Nederlands.