Wat voor juridische eigenschappen heeft het hypotheekrecht?

Ik heb tot nu toe de volgende eigenschappen gevonden:
- zakelijk recht
- beperkt recht
- goederenrechtelijk recht
- zekerheidsrecht recht
- afhankelijk recht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je hebt er al veel. Maar de volgende twee mogen niet ontbreken:

-Absoluut recht
-Voorangsrecht

Een hypotheekrecht heeft een absolute werking. Dit betekent dat het recht niet alleen gelding kent tussen jou en de bank, maar ook tussen jou en anderen en tussen de bank en anderen. Een simpel voorbeeld zal dit verduidelijken.

Een belangrijke eigenschap van het hypotheekrecht is, dat dit een voorrangsrecht is. Dit houdt twee dingen in: de hypotheeknemer (de bank) is separatist en heeft het recht van parate executie. Met twee voorbeelden zal ik deze begrippen nader toelichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, bedankt!