Stel: je hebt studiefinanciering met maximale lening, baantje en schulden Kan er loonbeslag gelegd worden op je inkomsten uit arbeid?

Inkomen van baantje en studiebeurs en lening is ruim hoger dan bijstandsniveau. Kan er dan beslag op loon gelegd worden? Hoe gaat dat in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Ja, er kan een beslag worden gelegd op het loon van je bijbaantje door een gerechtsdeurwaarder. Op je studiefinanciering en de bijbehorende lening mag geen beslag gelegd worden.
Ze mogen niet op het gehele loon beslag leggen. Er is een beslagvrije voet. De hoogte daarvan is afhankelijk van je privesituatie (Alleenstaand, gehuwd, kinderen e.d.) en de hoogte van je inkomen.

Op de onderstaande link vind je de bedragen:
http://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-en-incassobureau.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedragen heb ik gevonden en de maximale staatslening is een bedrag boven de beslagvrije voet. Begrijp ik goed dat de lening wel meetelt als "netto feitelijk inkomen" en beslag gelegd kan worden op hele inkomen uit werk? Hoe komt een deurwaarder erachter dat er naast studiefinanciering ook nog een baantje is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het leningdeel wordt niet meegerekend.
Wel wordt het normbedrag voor levensonderhoud afgetrokken van de vrije voet. Het normbedrag is afhankelijk van je privesituatie.
Zie hiervoor: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/normbedragen_studiefinanciering_ov0181z21pl.pdf Online de beslagvrije voet uitrekening voor jouw situatie kan hier: http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php Toelichting hier: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=85 In de praktijk chat ik in dat ze beslag kunnen leggen op het volledige loon uit het bijbaantje. (omdat de norm vaak al hoger is dan de beslagvrije voet).
Ga in ieder geval met je werkgever overleggen en leg je situatie uit. Hij kan het beter van jou horen dan van de deurwaarder. Misschien kan hij wel een voorschot of vakantiegeld uitkeren, zodat de schuld in 1x wordt afgelost. Scheelt veel administratief werk, vooral als het om een relatief klein bedrag gaat. Een gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot de bestanden van UWV en SVB. Met je sofinummer kunnen ze eenvoudig de werkgever achterhalen.