Kun je in het OV een boete krijgen als het saldo van je OV-chipkaart negatief is geworden tijdens het reizen?

Casus: bij inchecken is je saldo positief, tijdens het reizen komen er controleurs langs terwijl je saldo inmiddels is gekelderd naar een negatief saldo. Mogen de controleurs jou dan een boete geven of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Nee, als je te weinig tegoed hebt kun je niet inchecken.
Voor de trein is €20,- nodig en voor de bus €10,-
Als je meer reist dan je tegoed wordt het later verrekend met opwaarderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb een vraag naar aanleiding van je antwoord: Dus uitchecken is nooit een probleem, ook al heb je een deel van de reis niet betaald?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een anonieme kaart hebt niet. Moet je wel weer een nieuwe aanschaffen á €7,50 Even uitrekenen dus of het voor jou voordelig is.
Bij een persoonlijke is dit natuurlijk anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er minder dan 10 euro op staat kun je wel inchecken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik met de bus ga kan ik zelfs met €1,00,- saldo inchecken in mijn regio. Over de trein heb je gelijk, hiervoor heb je minimaal €20,- saldo nodig. Maar stel: ik ga van Groningen naar Maastricht reizen. Bij aanvang van de reis heb ik €20,- saldo, ergens in de buurt van Amsterdam stappen er controleurs in, ik heb op dat moment negatief saldo. Kan ik dan een boete krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat ze alleen naar je uitcheck-overzicht kijken?