is aangifte doen hetzelfde als begin van vervolging ?

stel een misdrijf verjaart na 10 jaar, dus na 10 jaar kan niet worden overgegaan tot vervolging. 9 jaar na delict wordt aangifte gedaan maar pas 2 jaar later, dus 11 jaar na delict wordt verdachte gehoord en het OM op de hoogte gebracht. Is dan de datum van aangifte dan leidend of niet ? Dus is aangifte doen hetzelfde als vervolging beginnen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, niet de datum van aangifte is bepalend maar de datum van de strafbare daad.
De termijn van verjaring begint op de dag nadat het strafbare feit is gepleegd, of in sommige gevallen later. Zo begint bijvoorbeeld de termijn bij een zedendelict met een minderjarig slachtoffer bij het meerderjarig worden van het slachtoffer.

Bij wetswijzigingen waarbij de verjaringstermijn verlengd wordt is steeds bepaald dat deze ook geldt voor zaken die al hebben plaatsgevonden, behalve zaken die al verjaard waren.

Binnen de vastgestelde termijnen moet de verdachte een dagvaarding van de officier van justitie hebben ontvangen. Valt dat niet binnen de verjaringstermijn dan kan hij zich beroepen op verjaring.
De verjaringstermijn kan echter ook stuiting (de verjaringstermijn wordt tijdelijk stopgezet) ondervinden. In het strafrecht is het nl. zo dat elke daad van vervolging de verjaring stuit, ook als die vervolging niet tegen degene die verdachte is wordt ingezet. Hierna vangt een nieuwe verjaringstermijn aan. De totale termijn voor verjaring is in dat geval voor overtredingen maximaal 10 jaar en voor misdrijven geldt een maximale verjaringstermijn van het dubbele van de eerste termijn.

Conclusie: in uw geval zal het delict zijn verjaart en de verdachte zich daarop kunnen beroepen. Want de aangifte datum is niet leidend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"is aangifte doen hetzelfde als begin van vervolging ?"
Het doen van aangifte houdt in dat je melding maakt van een strafbaar feit met het verzoek tot vervolging. Het begin van vervolging start dus na de aangifte als het onderzoek start.