mag politie, in je telefoon kijken als je vast op het bureau zit zonder toestemming?"

Ik probeer het te vertalen: mijn telefoonnummer is uit naam van verdachte door de politie achterhaald. Dus, de politie heeft de telefoon van verdachte gepakt en het nummer van mij gevraagd, zonder daarbij te vermelden dat het de politie was die het nummer vroeg,ik dacht dus dat ik in contact stond met de verdachte en had mijn nummer niet gegeven als ik wist dat de politie de telefoon van verdachte had.

ik had contact met de politie via (ping) van verdachte.

mag dit zo maar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom gaat iemand zonder toestemming
vast op het bureau zitten?

Antwoorden (3)

Ja dat mag.

Als de verdachte is aangehouden mag de politie alles wat voorhanden is gebruiken om medeverdachten op te sporen dus ook zijn telefoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De telefoon dient wel in beslaggenomen te zijn. Voor het compleet uitlezen van een GSM (sms, foto) heb je zelfs een Rechter Commissaris machtiging nodig. Dus zonder meer een GSM op inhoud bekijken mag niet,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toestemming van de verdachte is ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar dat was hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ons niet bekend. Vraagsteller bevestigd enkel dat ze het nummer van zijn telefoon hebben, vraagsteller is niet de verdachte waarvan de telefoon bekeken is.
Dat is gebruik maken van mogelijkheden om verder te onderzoeken zo komt de politie dus achter andere daders en dit is dus toegestaan de politie heeft allerlei mogelijkheden om verder onderzoek te doen zelfs als de politie van de officier toestemming krijgt om huiszoeking te doen kan ze dat dus doen. Maar goed ook wat daarmee kunnen ze de criminaliteit bestrijden
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet zondermeer toegestaan. Lees andere reacties.
Vanuit het oogpunt van de verdachte gezien is niet zonder machtiging van de Rechter Commissaris niet toegestaan. Indien de verdachte vrijwillig het nummer heeft afgegeven is dit wel toegestaan. Indien jij een strafbaar feit hebt gepleegd door dat telefoontje met de politie, kan sprake zijn van uitlokking, wat dan weer neit mag. Er is iets meer info nodig om een duidelijk antwoord te geven. Waarom vraag je dit, waar bestaat het contact met de politie uit, zijn er stappen ondernomen naar aanleiding van dat contact door de politie, zo ja welke.