Als een Amerikaan in Nederland een misdrijf pleegt, wordt deze Amerikaan dan ook uitgeleverd aan Nederland mocht hij zich in Amerika bevinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, met de Verenigde Staten hebben wij een uitleveringsverdrag, en dat betekent dat het land waar de crimineel zich gerbergt, mag worden uitgeleverd aan het land waar hij het misdrijf heeft gepleegd.

De nationaliteit van de crimineel doet overigens niet ter zake ; als een Belg of Chinees hier een misdrijf pleegt (ik noem maar twee willekeurige) en vlucht naar Amerika, mogen we OOK verzoeken om uitlevering.

Er kunnen wel wat haken en ogen aan zo'n uitlevering zitten (zie link) , maar dat voert wellicht te ver voor de vraag. In principe is het mogelijk, omdat het uitleveringsverdrag bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Maar Amerika levert geen eigen ingezetenen uit. Alleen mensen met een andere nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zal dat afhangen van het misdrijf in kwestie. Een moordenaar ofzo zitten ze daar ook niet op te wachten, hoor. Over het algemeen leveren ze pas uit voor een misdrijf waarvoor de straf in beide landen langer is dan een jaar.
Ze hebben inderdaad wel een sterke wet om eventueel hun eigen onderdanen (vooral militairen) te beschermen. Maar dit gaat nee ik aan over 'gewone' burgercriminelen.

Andere antwoorden (1)

al meerdere keren hebben de verenigde staten voor de tv bekend gemaakt dat zij nimmer een amerikaan zullen uitleveren, wat ze ook gedaan zouden hebben.

dit speelde toen nederland een nederlander uitleverde aan de verenigde staten, die ergens van verdacht werd.
een paar jaar geleden was dit.