Waar betalen gedetineerden hun verplichtte zorgpremie van? Zij hebben geen recht op uitkering.

De evt inkomsten die een gedetineerde verdiend in de inrichting wegen niet op tegen de maandelijkse premie kosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zoals in het vorige antwoord staat, betaalt een gedetineerde geen zorgpremie. Echter, een aanvullende verzekering komt wel voor de rekening van een gedetineerde. Wanneer deze kosten niet door de gedetineerde betaald kunnen worden, kan dit ook door bijvoorbeeld een partner of ouders betaald worden.

'Zit u in een gevangenis of justitiële inrichting, dan wordt uw basisverzekering voor ziektekosten opgeschort. Dat is ook zo wanneer u in voorlopige hechtenis zit. U moet zelf aan uw zorgverzekeraar doorgeven van wanneer tot wanneer u in detentie zit. U heeft tijdens uw detentie wel recht op medische zorg.

De zorgverzekering blijft tijdens uw detentie bestaan, maar u kunt er geen gebruik van maken. U betaalt geen vaste premie voor uw basisverzekering als u in detentie zit. U krijgt tijdens deze periode geen zorgtoeslag.

Voor een eventuele aanvullende zorgverzekering moet u wel premie blijven betalen tijdens uw detentie. U kunt uw zorgverzekeraar vragen om de aanvullende zorgverzekering tegelijk met de basisverzekering op te schorten. Uw zorgverzekeraar hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Heeft u medische zorg nodig tijdens uw verblijf in een justitiële inrichting, dan betaalt het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) dit uit een collectieve verzekering.

Ziektekosten die u tijdens uw verlof maakt, vallen onder de ziektekostenregeling van het ministerie van VenJ. Het moet dan wel gaan om medische kosten die volgens de medische dienst van de justitiële inrichting noodzakelijk zijn.

Heeft u buiten een justitiële inrichting een behandeling ondergaan die in aanmerking komt voor vergoeding door het ministerie van VenJ? Dan kan de behandelaar de rekening naar de justitiële inrichting sturen.

Staat u onder elektronisch toezicht, dan moet u dit melden aan uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekering moet dan weer in werking treden. Het ministerie van VenJ dekt uw ziektekosten namelijk niet als u niet in een justitiële inrichting zit.

Zodra uw detentie is afgelopen, moet u dit melden bij uw zorgverzekeraar. De verzekering wordt dan weer actief. U moet dan ook weer premie betalen voor uw zorgverzekering. Als u na uw detentie gebruik wilt maken van de zorgtoeslag, moet u die (opnieuw) aanvragen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keurig antwoord! Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens.

Andere antwoorden (1)

Gedetineerden betalen geen zorgpremie, het ministerie van Justitie is verantwoordelijk voor hun "gezondheidszorg".