Geldigheid verblijfsvergunning als relatie met partner vernoemd op vergunning over is ..

Ik heb iemand ontmoet uit Indonesië die hier nog maar 2 jaar woont nu nog met haar vriend.. Haar relatie loopt op een eind maar hij staat nog wel vernoemd op haar verblijfsvergunning als partner .. Ze mag wel gewoon werken en spreek goed Nederland ... Moet ze nu als het over is terug naar Indonesië of kan ze haar status verander naar alleenstaand of zo.. Ik heb zelf helemaal geen verstand van verblijfsvergunningen wat ik ben gewoon in NL. geboren en heb hier nog nooit mee te maken gehad .. Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
spreek goed Nederland Nou, als jij de maatstaf bent....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Petertje1007 toch. Dat soort dingen doen we hiet niet op GV!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mwah, ik heb ook een antwoord geschreven. Waar toch best onderzoek tijd in ging zitten.
En een gewoon type foutje of een spellingfoutje maakt niks uit. Maar in de context van goed Nederlands spreken, waar het om ging, moet deze opmerking.
Als voorbeeld: ik klaag niet indien iemand schrijft: ik wordt; maar wel als iemand verassing ipv verrassing schrijft.

Het beste antwoord

"Wanneer u een verblijfsvergunning heeft vanwege huwelijk of relatie en het huwelijk of de relatie eindigt, dan moet worden bekeken of u niet voor een andere verblijfsvergunning in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor 'voortgezet verblijf'.

"Om voortgezet verblijf te kunnen krijgen, moet u deze verblijfsvergunning op grond van huwelijk/relatie drie jaar hebben gehad en ook in deze jaren hebben samengewoond. Let u erop dat hierbij niet bepalend is wanneer u officieel gescheiden bent, maar het moment waarop u in de praktijk al uit elkaar gaat en op een andere adres gaat wonen. De verblijfsvergunning voortgezet verblijf wordt verleend, als u minstens vijf jaar een verblijfsvergunning bij deze (huwelijks)partner heeft gehad".

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/verblijf-immigratie/verblijfsvergunning-en-echtscheiding-of-einde-relatie/Pages/default.aspx

"Na een scheiding komt de ex-partner pas na vijf jaar huwelijk of partnerschap in aanmerking voor een eigen verblijfsvergunning; nu is dat nog na drie jaar".

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/02/17/scherpere-eisen-voor-gezinsmigratie.html

http://books.google.nl/books?id=MmGCIE54OSgC&pg=PA65&lpg=PA65&dq=verblijfsvergunning+partner+einde+relatie&source=bl&ots=tUSOe0JH8H&sig=ygncNEiOnqQmjh9oVNaqqHPtSec&hl=nl&sa=X&ei=3h2qULKnJYmm4gTGrYGAAg&ved=0CFMQ6AEwBQ#v=onepage&q=verblijfsvergunning%20partner%20einde%20relatie&f=false

Ik had er ook geen bal verstand van, maar dankzij jouw vraag heb ik ook weer wat geleerd! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Om voortgezet verblijf te kunnen krijgen, moet u deze verblijfsvergunning op grond van huwelijk/relatie drie jaar hebben gehad en ook in deze jaren hebben samengewoond. Let u erop dat hierbij niet bepalend is wanneer u officieel gescheiden bent, maar het moment waarop u in de praktijk al uit elkaar gaat en op een andere adres gaat wonen. De verblijfsvergunning voortgezet verblijf wordt verleend, als u minstens vijf jaar een verblijfsvergunning bij deze (huwelijks)partner heeft gehad". Is het nou 3 jaar, of 5 jaar?
Onduidelijk die sites he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wel ja, gelukkig werd er toch nog uitleg gegeven.... "Na een scheiding komt de ex-partner pas na vijf jaar huwelijk of partnerschap in aanmerking voor een eigen verblijfsvergunning; nu is dat nog na drie jaar".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedank voor je antwoord! Ik ben er een hoop wijzer door geworden !

Andere antwoorden (2)

Wanneer je niet zeker bent of je aan alle voorwaarden voldoet om een verblijfsvergunning aan te vragen dien je contact op te nemen met de IND via +31 20 889 30 45 of www.ind.nl
Daarnaast ook een link naar de brochures van het ind.

Verder zal er in haar huidige verblijfsvergunning ook een reden van verblijf staan. (met maximaal tot 5 jaar, waarna deze omgezet kan worden tot permanente vergunning).
In de huidige vergunning zullen ook voorwaarden staan.
Dus in feite is het aan te raden deze eens te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mogelijk om de verblijfsvergunning om te zetten naar een andere partner, maar dan moet die partner wel aan alle voorwaarden voldoen (anders is de EU-route met die partner misschien de moeite waard). Misschien is het voor haar mogelijk om als Kennismigrant in Nederland te blijven? Voor Voortgezet Verblijf zal het nog te vroeg zijn. Naast de site van de IND, kun je voor ervaringen uitwisselen goed terecht op de site van Stichting Buitenlandse Partner (met advocaat als forumlid en een webadvocaat).