ik heb bij een vrijwilligersbaan per direct ontslag genomen, zij weigeren dit, mag dat?

ik heb mijzelf op staande voet ontslagen, echter willen ze niet dat ik ga en zijn zelfs bereid tot rechtzaak. ik ben vrijwilliger chronisch ziek en dat is veel erger geworden dus ik kan niet eens meer. feit is ook dat ik grote ruzie heb gehad met de dochter van de baas aldaar.
zij zeggen dat ik niet met die dochter hoef te werken dus mijn ontslag on terecht is. maar als ik nou toch gewoon weg wil. ze mogen mij toch niet tegen houden. en ik wil daad werkelijk zwart op wit dat ik daar niet meer werk.
wat kan ik doen. ik heb een vrijwilligersovereenkomst en ben daar niets geks tegen gekomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit al in een rolstoel. Ze weten het sinds augustus. Het gaat om dansen. Slaat toch nergens op.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou zeggen kom maar met je rechtzaak.
prettige wedstrijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik zou indd de lol ervan moeten inzien. Zeker omdat tegen die tijd de rolstoel is vervangen door een scootmobiel. Maar ik til er zwaar aan. Krijgt ze subsidie als ze een manke in dienst heeft. Pfffff
Rieneke1
11 jaar geleden
nee joh, niet te zwaar aan tillen, je hebt wel andere dingen aan je hoofd.
ze hebben geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet. Letterlijk dan haha
bamibal
11 jaar geleden
Heb je wel netjes schriftelijk opgezegd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergis je niet in de stress die een rechtzaak meebrengt hoor.
Als je dat kan vermijden, raadt ik je dat toch echt aan.
Het klinkt zo makkelijk van "kom maar op"
Maar als de tegenpartij gaat liegen en bedriegen om gelijk te krijgen, dan gaat je wereld er ineens heel anders uitzien. OOK als je 100% gelijk hebt! (want dat heb je)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef je een punt met goede vraag, omdat je zo'n humor hebt. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje Baileyisme, ik kan me voorstellen dat dat pijnlijk is! 'Om de kloterij kracht bij te zetten' zou je natuurlijk ook met rolstoel en al dansles kunnen gaan geven. Eens kijken wie er gaat piepen (zijnde niet jouw bandjes...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thankx lieverds
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel veel sterkte, echt te gek voor worden dat ze je zo behandelen. Ze zouden je dankbaar moeten zijn dat je zoveel tijd als vrijwilliger hebt doorgebracht bij hun en een bloemetje zou op zijn minst wel terecht zijn voor al je inzet :) Van mij krijg je bij deze een online bloemetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Accepted lol.

Het beste antwoord

Je hebt ruzie met de baas zijn dochter, en nu zie je er uiteraard tegenop om op de betreffende plaats vrijwilligerswerk te doen. dat is heel begrijpelijk. ook het erger worden van je chronische aandoening kan idd een reden zijn, maar m.i. gaat het er vooral over dat je er echt niet meer graag werkt. Anders had je misschien gewoon met de baas gepraat en gezegd dat je het werk nog moeilijk aankon; misschien had hij je dan een voorstel kunnen doen waardoor dit beter kon lukken (ander soort . werk bv.) of zelf aangegeven dat je dan misschien beter iets anders zoekt.
Punt is dat je wat impulsief gehandeld hebt, zonder je eerst goed te informeren over hoe en wat bij een ontslag. Waardoor men je ook zonder probleem vlotjes onder tafel kon praten en kon dreigen met een rechtszaak.
Dus de toestand is er niet op gebeterd en de manier waarop het gelopen is toont sowieso dat communicatie spaak loopt tussen jou en je "werkgever".
Ik kan je situatie onvoldoende inschatten om correct antwoord te kunnen geven op je vraag maar raad je voor nu (én voor de toekomst) het volgende aan :
- wees minder impulsief, zoek eerst alles uit voordat je drastische dingen gaat doen.
- kijk in deze situatie eerst héél goed naar de vrijwilligersovereenkomst en eventueel andere voorwaarden waar jij als vrijwilliger aan moet voldoen.
- als er geen andere bepalingen bestaan over hoe je je ontslag moet geven, geef je ontslag dan schriftelijk, best aangetekend. Geef erbij aan rekening te willen houden met de opzegtermijn en eventueel andere procedures. Schriftelijk is altijd beter : op die manier heb je een bewijs in handen als er ooit heibel komt.
- als de sociale dienst ertussen zit, doe dan ook zeker naar hen toe het nodige, zodat je niet in de problemen komt met je uitkering.
- laat in ieder geval ook een duidelijke diagnose stellen door een arts (op papier!) met suggesties voor jobs die je wel nog zou aankunnen (bv. moet zittend werk doen). zeker als je van een uitkering leeft, is dit onmisbaar. Anders heb je geen poot om op te staan als men je een job toewijst (als vrijwilliger of betaald)
- er zijn tal van mogelijkheden om (gratis of goed betaalbaar) juridisch advies te vragen, naargelang waar je woont . Bv. rechtwinkels, juridisch adviesbureau, justitiehuis, wetswinkel.... Ga er eens langs, met alle documenten die ze nodig hebben om je advies te kunnen geven. Eenmaal je weet wat je rechten en plichten zijn, sta je veel steviger in je schoenen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was niets impulsiefs aan. De ruzie is namelijk al een jaar en pas augustus nu heb ik de hoop opgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag die je ontwijkt is: heb je in augustus ook duidelijk te kennen gegeven (per brief, of met getuigen) dat je wil stoppen met je vrijwiligerswerk?
Als dat zo is, dan ben je waarschijnlijk al sinds 1 oktober uit dienst :)
Als je dat niet gedaan hebt ben je zelf nalatig geweest en heeft je werkgever formeel gelijk. Dat ze je niet willen laten gaan blijft vreemd gezien je rolstoelverhaal.
liveisgreat
11 jaar geleden
Op het eerste gezicht is de hele affaire absurd : jij zit in een rolstoel en wordt gedwongen om te blijven werken in een dansschool. de verleiding bestaat dan ook om meteen met de vinger naar de werkgever te wijzen en hem bijna als een "halve gare" te bestempelen. Dit is naar mijn aanvoelen slechts de helft van het verhaal.
Maar goed.
Ongeacht hoe lang de ruzie met de dochter geleden is, je haalt het nog aan dus het zit er nog ergens en het speelt nu dus nog steeds een rol.
Het impulsieve is dat je zonder je grondig in te lichten over rechten,, plichten en procedures bepaalde mechanismen in gang gezet hebt... Waardoor je nu in een soort patstelling zit op je werk en de al niet zo goede relaties nog verslechterd zijn. Ook als je in augustus duidelijk gezegd hebt "ik wil weg" kan de werkgever nog altijd beweren dat je dat niet zei. Je hebt geen enkel bewijs als je het niet schriftelijk en/of volgens de te volgen procedure in jouw specifiek geval gedaan hebt.
mijn advies is dan ook zoals hoger vermeld : ga je rechten na en laat je hierin adviseren, zorg dat je medisch ingedekt ben voor nu en de toekomst. zodat je niet in de problemen geraakt.
Stop met jezelf als slachtoffer van een halve gare werkgever te voelen en te beschrijven. Pak dit rationeel aan, hoe gekwetst en boos je misschien ook bent en hoe graag je ook weg wil. En als dat betekent dat je bv. drie maanden opzegtermijn hebt, moet je die doorlopen.
Iets anders is dat je medisch ongeschikt kan verklaard worden voor het werk dat men je geeft en via een medisch attest in die drie maanden een andere job kan doen binnen de dansschool (bv. bureauwerk). en als hij dat niet kan, kan je via een attest van medische ongeschiktheid het ontslag wellicht bespoedigen.
de vraag is echter als en een opzegtermijn moet doorlopen en de dansschool in deze termijn je wél geschikt werk kan geven, je hiervoor bereid bent....
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zaak loopt al sinds augustus. Als ze toen gewoon had opgezegd in augustus was ze allang weggeweest (waarschijnlijk per 1 oktober). Ik krijg nu toch steeds sterker de indruk dat iemand zich hier vergist heeft en nu probeert haar eigen fout op een ander af te schuiven.
liveisgreat
11 jaar geleden
idd, die indruk had ik ook AdrieK
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@liveisgreat: plus! maar eigenlijk verdien je er nog een voor je reactie hierboven! ++ :)
liveisgreat
11 jaar geleden
thank you! :)

Andere antwoorden (12)

Het lijkt mij dat je gewoon weg kan gaan. Misschien heb je je onmisbaar gemaakt voor hun, maar als je niet betaald wordt kun je gewoon vertrekken wanneer je wil.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is echt niet waar! Vrijwilligerswerk is wel vrijwillig en onbetaald, maar niet vrijblijvend. Je verbind je ergens aan.
grasmaaier
11 jaar geleden
mja, misschien wel. Het is in ieder geval wel netjes om een tijdje van te voren aan te kondigen dat je wil stoppen, en op zoek te gaan naar een nieuwe vrijwilliger die je taken kan overnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hebben ze al maanden die tijd.
grasmaaier
11 jaar geleden
Nou, als ze het al maanden weten, laat ze dan lekker in hun eigen sop gaar koken.
Als ze al een rechtszaak zouden willen beginnen win je dat op je sloffen. Ze gaan je echt niet verplichten om vrijwilliger te zijn.
Ook in een vrijwilligerscontract zijn regels omtrent ontslag opgenomen. Meestal is er een opzegtermijn. Jij zal dat contract hebben ondertekend. Dus als je op staande voet weg wilt, pleeg je contractbreuk.

Het is ook mogelijk dat je vrijwilligerswerk verricht in het kader van een uitkering. En dan kun je ook niet zomaar vertrekken.
Dat je ziek bent, is natuurlijk wel de oorzaak van je gedrag, maar als je het netjes wilt doen, vraag je een doktersverklaring, en eventueel een verklaring van een bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp uit de toelichting dat het een chronisch zieke is die het niet meer trekt.
Volgens mij moet ze zich dan ziek melden (geen ontslag nemen)
liveisgreat
11 jaar geleden
ziek melden verschuift het probleem en is m.i. geen oplossing bij een chronische ziekte van die aard. iets anders is medisch ongeschikt laten verklaren. maar dat ontslaat je niet meteen van de verplichting de regelgeving te volgen of een contract te respecteren. Als je contractueel of volgens de wetgeving vast zit, zal men eerst altijd bekijken of je binnen de organisatie/bedrijf... waarvoor je werkt geen oplossing kan geboden worden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Doktersverklaring? Ik dacht dat dit niet meer mocht, of heb ik dat mis Ineke?
Als je een overeenkomst hebt getekend, heb je ook getekend voor een opzegtermijn. Vrijwillig betekent niet vrijblijvend, en zij willen graag tijd om iemand anders in jouw plaats te zoeken, heel logisch.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals die tijd hebben ze al sinds augustus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je in augustus opgezegd? Hoe? Als je netjes schriftelijk (of mondeling met getuigen) hebt gemeldt dat je stop kun je na de opzegtermijn (of eerder bij wederzijdse instemming) weg. Je kunt je natuurlijk altijd ziekmelden bij een ernstig verstoorde arbeidsverhouding.
ik doe vrijwilligers werk en krijg heel regelmatig nieuwe collega's. deze worden gedwongen door de sociale dienst om "iets" te gaan doen.
na een paar keer komen ze niet meer of melden ze zich ziek, en blijven vervolgens gewoon weg.
dit gebeurt om de haverklap met gezonde vrijwilligers.

als je ziek bent, zou ik in jouw plaats gewoon weer een keer gaan en me daarna ziek melden. ook al heb je een vrijwilligers overeenkomst getekend, ziek is ziek.

maar de mensen (de baas) waar je werkt zijn kennelijk naar sommige mensen minder soepel.

speel het spel mee en ga nog een keertje werken, waarna je je ziek meldt, naar je huisarts gaat en daar laat noteren dat je hebt, wat je hebt/niet meer kan werken en dat moet het zijn.

laat je niet gek maken, doe als of zij gelijk hebben en ga nog een keertje je goede wil tonen. voor je eigen bestwil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om dansles. En zit nu in rolstoel. Dit weten zij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geef je dansles ?
in een rolstoel, maar niet rolstoel-dansles?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dansles geven kan -geheel of gedeeltelijk- best vanuit een rolstoel. De vraag blijft of je netjes en tijdig opgezegd hebt of gewoon weggebleven.
Zelfs al heb je daar een goede reden voor, dan hoor je nog netjes te laten weten dat je niet meer terug wilt komen.
Het ontslag op staande voet mogen ze weigeren, echter een ontslag met een uitwerkperiode kunnen ze niet tegenhouden.

Vergeet niet dat als jij je werkzaamheden niet meer kunt verrichten vanwege ziekte je het recht hebt om je eigen ziek te melden en niet naar het werk te gaan.

Toegevoegd na 6 uur:
ps.

Lees nu pas in de reactie dat je al in augustus de baan hebt opgezegd, dit betekend dat je geen werk meer hoeft te verrichten, de uitwerkperiode kan maximaal tot 1 oktober 2012 hebben gelopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er niets in de vrijwilligersovereenkomst staat over een opzegtermijn en als ze al sinds augustus weten dat je er mee wilt stoppen kun je gewoon stoppen.

Je wilt een verklaring van hun dat ze je laten gaan maar ik geloof dat dat wel weer erg ver gaat.

Ik zou een brief of mail sturen of een telefoontje plegen en heel duidelijk zeggen dat je vanwege je ziekte/rolstoel niet meer in staat bent om vrijwilligerswerk bij die instelling te doen en dat je dat al eerder aangegeven hebt en dat je graag een bevestiging ziet.

Verder is het hun probleem. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend maar als je ziek bent kun je ook niet werken en jij kunt daar ook niet (meer) werken. Klaar. Verder is het hun probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat niet te ver omdat in dat contract staat dat ik gedurende 3 jaar nergens anders mag lesgeven in een straal van 30 km. Stel nou dat het beter word al is het maar coachen dan zou dat niet mogen omdat zij mij vasthouden. Dus nee ik ga met bewijs niette ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n concurrentiebeding (3 jaar 30km) in combinatie met de functie is onnodig bezwarend en zal de eerste de beste rechter ongeldig verklaren, dus maak je daar maar niet druk om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen dit niet vragen van een vrijwilliger maar dan nog: waarom zou je les willen geven elders als het weer beter gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel jammer voor ALLE antwoordgevers dat je met steeds nieuwere informatie komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begint er idd op te lijken dat er meer achter zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juistem ; hun probleem. En bedrijven die zo veel moeite moeten doen om hun vrijwilligers (gemotiveerd) te houden, moeten zich vaak zelf eerst maar eens achter de oren krabben.
Als er in je overeenkomst niets staat over een opzegtermijn, dan geldt de wettelijke opzegtermijn van een maand. Deze maand gaat in op de eerste dag van de volgende maand. Voorwaarde is wel dat er correct opgezegd wordt. Je moet dit dus schriftelijk doen. Als je mondeling hebt gezegd te willen stoppen, dan geldt dat niet als een opzegging.

Als je nu schriftelijk opzegt, gaat je opzegtermijn op 1 december in, en ben je nog tot 31 december officieel in dienst.

Als je hebt getekend voor een (non-)concurrentiebeding, dan moet je je daaraan houden.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi bamibal.
Volgens mij heb je dat niet helemaal goed, dat het per de 1e van de maand in gaat.
Als je voor de 15e van een maand opzegt, dan telt die maand ook nog mee.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Dan zou ik me daar melden.
Mocht het dan echt heel vervelend lopen, dan kan je daar terecht en is je casus al bekend.

Maar, als ik het lees, ben je een chronisch zieke, in een rolstoel, die het nu niet meer trekt om dansles te geven.

Dan moet je je gewoon ziek melden.
Niet nog een dagje erheen gaan voor de goede wil of zo.
Gewoon naar de huisarts, en uitleggen waarom je het niet meer trekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat het woordje "dansles" in jou geval wel genoeg zal zijn... Omdat je in een rolstoel zit.

Heel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ben nu met rechtsbijstand begonnen thankx
Vrijwillig betekent niet vrijblijvend. Als je je verbind aan een organisatie, wordt er wel op je gerekend en ben je niet automatisch vervangbaar.

maar dat betekent natuurlijk ook niet dat je er levenslang aan vast zit ; slavenarbeid is natuurlijk niet meer van deze tijd.

Als je een contract hebt, staat daar ongetwijfeld in wat je eventuele opzegtermijn is. Als de omstandigheden veranderen (het werk wordt te zwaar voor je), is het natuurlijk niet onlogisch dat je weg wilt, maar ook om persoonlijke redenen zou je moeten mogen stoppen. Het enige dat ze van je kunnen eisen is dat je een termijn in acht neemt, die in de regel niet langer dan een maand zal zijn. Dat is tenslotte voor betaalde arbeid niet anders.

In een bedrijf echter is het verstoord zijn van de arbeidsrelatie zeker een grond voor ontslag, vrijwillig of gedwongen. Dreigen met een rechtzaak lijkt me dan ook voornamelijk grootspraak, maar voor de zekerheid kun je even je licht opsteken bij een juridisch loket.

Zeker is dat ze je niet kunnen houden ; voor de eventuele opzegtermijn die je in acht moet nemen, heb je altijd nog de mogelijkheid je ziek te melden. En wat wouden ze doen dan? Je salaris inhouden ?

Ik denk dat deze soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend. Meld je gewoon netjes officieel ziek (alsof er een keuringsarts langs zou komen voor vrijwilligerswerk....) en zeg met de eerstmogelijke termijn op. Dan neem je ze verder alle wind uit de zeilen. De deur achter je dicht trekken mag gewoon ; alleen bij betaald werk kan dat consequenties hebben voor je uitkering (geen recht op WW), maar daar is hier geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord ! +
Heel simpel gesteld, je kunt jezelf niet op staande voet ontslaan maar wel op staande voet ontslag nemen.
Daar is een dringende reden voor nodig, wanbetaling van de vergoeding, belediging door werkgever of je "meerderen", diefstal enz.
Echter je bent ziek. als je te ziek bent om te werken dan moet je dat ook niet doen, je maakt dan jezelf ongeloofwaardig.

Als chronisch zieken met waarschijnlijk een volledige afkeuring voor loonvormende arbeid , volstaat ziekmelding en hoef je je niet verder medisch te laten onderzoeken.

De andere antwoorden belichten juridische aspecten.
Maar dat geld meer voor mensen die gedwongen wat moeten doen ivm bijstanduitkering of anderszins verplichtingen.

Laat je niet manipuleren en verder ziek maken, bij een arbozaak heb je het voordeel van de twijfel -terwijl er bij jou al geen twijfel meer is, waarschijnlijk.
Vrijwilligertswerk is iets om als dagbesteding etc te zien zodat je niet vereenzaamt en heeft dan een therapeutisch karakter.
Bij jou werkt dat dus niet (meer) .
Meld je dan ziek en zeg op, schriftelijk, als je dat al niet gedaan hebt. Na een maand ben je dan vrij.

persoonlijk snap ik die "baas " niet, als hij zo met vrijwilligers omgaat , houdt hij niemand over.
Heb je er al over gedacht wat er zou moeten veranderen om aan te blijven?
Je kunt voorwaarden stellen, ook jij het rechten!!
Ik heb ook vrijwilligers werk gedaan en doe dat nog.
Maar niemand moet het in de bolle kop halen mij te pushen.
Blijkbaar bestaat ook dat besef, het wordt niet eens geprobeerd.....
Stel je assertief op, dan flikken mensen je al veel minder.
Ik wens je veel sterkte maar blijf rustig, eerlijk en standvastig......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groot verschil kan de (vrijwilligers)overeenkomst maken; als de vrijwilliger daarin belooft om "om niet", gratis dus een prestatie te leveren, dan is er sprake van een overeenkomst naar burgerlijk recht. Dit is een verschil met een arbeidsovereenkomst.

Arbeidsconflict is niet per definitie ontbindende voorwaarde. Arbeidsongeschikt zijn, door overmacht de prestatie niet kunnen leveren, kan reden zijn om de overeenkomst te ontbinden. Echter, het is denkbaar dat de aanbieder schadevergoedings-plichtig kan worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord zegt het toch al; VRIJ-willigerswerk, en zo te lezen kun jij altijd bij jou uitkerende instantie aangeven dat het voor jou en jou chronische ziekte niet lichamelijk/psychisch niet meer vol te houden is. Ik weet daar namelijk alles van af, ik zit zelf ook al zeer geruime tijd in de WAO/WIA, jij hebt je best gedaan en als het er écht op aan komt zullen zij voor jou persoon opkomen jegens de `vrijwilligers`organisatie. Maak je niet ongerust !! Gr. TJ