Zou Andreas Gottlieb von Bernstorff een kans maken om alsnog een schadevergoeding van de Nederlandse staat te krijgen (zie toelichting)?

De genoemde persoon heeft een aantal stukken land geërfd, zijn inmiddels overleden vader had Schiermonnikoog in particulier bezit, maar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is hem dit afgenomen op basis van de Wet van 24 april 1947, houdende voorzieningen onder den vijand aangetroffen goederen (ook wel Besluit Vijandelijk Vermogen).

Na een lange tijd heeft de vader een vergoeding ontvangen van 80.000 Duitse Mark. Het eiland was echter in 1892 voor 200.000 gulden aangeschaft, vandaar mijn vraag of de erfgenaam wellicht nog kans zou maken op een verdere vergoeding en zo ja, op basis waarvan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Zijn zoon blijf dat dan ook proberen. In de Nederlandse pers kwam in februari 2008 het bericht naar buiten dat de graaf opnieuw Schiermonnikoog opeist. Hij ontkent dit maar zegt wel stappen te ondernemen om te bekijken of er juridisch rechtmatig is gehandeld in het geval van de vergoeding van 80.000 DM. Ik vermoed dat er nog wel wat voor hem in kan zitten, maar dat kost jarenlange bodemprocedures.
Wat leuk dat je een vraag over Schier stelt. Ik heb zo een beetje alles gelezen op de geschiedenis van Schier, en dat is niet overdreven. Je kunt me vaak vinden het geweldige restaurant van van der Werf, of ergens rondfietsend daar.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je antwoord. Ja ik ben zelf slechts eenmaal op dat mooie eiland geweest helaas, ik zou er nog wel eens vaker heen willen, misschien moet ik het gewoon maar eens doen. Dat van februari 2008 wist ik, ik was benieuwd of hij daar verder nog iets mee gedaan heeft of dat er bronnen zijn van nieuwsartikelen of iets dergelijks die ik nog niet heb kunnen vinden, dit alles om een beeld te kunnen krijgen van de verdere ontwikkelingen op dit gebied, ik vond het namelijk een opmerkelijk stukje geschiedenis, er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden van dit soort situaties.
AWM
14 jaar geleden
En neem de 2e Wereldoorlog op Schier. Een zeer opmerkelijk verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar weet ik dan ook maar weinig van, ik las iets over een stel SS'ers, voornamelijk uit Groningen geloof ik die daar een soort last stand hebben willen houden aan het einde van de oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel een artikel gevonden: http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=20080221&id=LC-20080221-ST01016009&words=+Bernstorff%20bernstorff
AWM
14 jaar geleden
Ja, op dat artikel was de andere uitspraak ook gebaseerd. Hij gaat dus uitzoeken of het het bedrag wel hoog genoeg is geweest. Lijkt me van niet...
En wat betreft WW2: Er zijn een paar weken geweest dat Nederland bevrijd was en de ergste SS-ers Schier bezetten en niemand op het vaste land die het doorhad. Kun je een speelfilm over maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht zo'n film gemaakt worden dan zal ik er zeker naar kijken.
AWM
14 jaar geleden
Er is een tijd geleden op Omrôp Fryslan wel een documentaire over uitgezonden. "De oorlog van twee weken" heette die geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige antwoord, dat zal dan ook wel het beste zijn.