kan het ocmw na het overlijden van mijn moeder die in het rusthuis verbleef nog een deurwaarder sturen voor een vergeten betaling na 13 jaar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Krachtens de OCMW wet beschikt het OCMW over het recht om de kosten van de maatschappelijke dienstverlening te verhalen op de onderhoudsplichtigen van de rusthuisbewoner.
Sedert 1984 heeft de OCMW niet enkel deze mogelijkheid maar zal ze in bepaalde gevallen zelf moeten terugvorderen. Zo zal het OCMW MOETEN terugvorderen van:
1. de echtgeno(o)t(e) / ex- echtgeno(o)t (e)
Het bedrag van terugvordering is dan beperkt tot het bedrag van onderhoudsgeld dat opgelegd werd door de rechter of welk in onderlinge toestemming werd overeengekomen.
2. de kinderen (ook geadopteerde of buitenhuwelijkse kinderen)
Het bedrag van terugvordering zal beperkt zijn tot het kindsdeel.
De onderhoudsplicht van kinderen tav hun ouders die verblijven in een rusthuis, is een onderdeel van de familiale solidariteit en vindt haar basis in het burgerlijk wetboek.
Neem contact op met het OCMW.
13 jaar is wel heel lang (dit terzijde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wie de rekening is vergeten.
Hadden ze toen al een factuur verstuurd, die jullie vergeten zijn te betalen en vervolgens het rusthuis ook; dan is dat een andere situatie dan wanneer het rusthuis nu pas een eerste factuur stuurt.

Indien dit de eerste keer is, heb je redelijke kans dat het te laat is (zie ook link).
Indien ze al eerder hebben verstuurd, neemt de kans steeds verder af dat het te laat is.

En daarnaast speelt nog of dit wellicht gezien kan worden als een consumentenkoop. Dan heb je zelfs maar 2 jaar verjaartijd, waar je dus dik boven zit.

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart na 20 jaar, tenzij de wet anders bepaalt. Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaar de wettelijke verplichting vervalt om een rekening te betalen. De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen.

Verjaring bij consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren. Na twee jaar kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.