Waar worden boetes van ambulances, politie en brandweer vernietigd?

Als een ambulance te hard, maar met sirenes langs een flitspaal rijdt, en wordt geflitst, hoe wordt dat afgehandeld?
Staan hun kentekens er niet tussen, of krijgen ze toch een brief(boete) die ze met een telefoontje ongedaan kunnen maken?
of betalen ze en krijgen ze het terug van de staat?
En als ze geen sirene voerde?
vragen, vragen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Antwoorden (1)

Als een A1 voertuig (brandweer / politie / ambulance met optische- en geluidssignaal) langs een werkende flitspaal rijdt met een te hoge snelheid is al op de foto te zien dat het optischsignaal in werking was, mocht door een onoplettendheid of door automatisering toch de bekeuring doorgestuurd worden naar de kentekenhouder kan deze net als elk andere burger gewoon in beroep gaan, aan de hand van de geregistreerde melding kan de kentekenhouder aantonen dat het voertuig terecht de maximum snelheid overtrad en zal de bekeuring ten niet worden gedaan.

Geen A1 voertuig:

Politie heeft een ontheffing ingevolge van het RVV1990 en mag dus ter opsporing met een hogere snelheid rijden, dit houdt in dat de foto's van politievoertuigen direct vernietigd worden.

Ambulance en brandweer krijgen gewoon een bekeuring, deze worden meestal doorgestuurd naar de bestuurder en dienen ze gewoon voldaan te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wil je eigenlijk een duimpje geven maar dat kan ik nog niet :( Deze reactie is namelijk volledig juist!