Gelden de algemene verkeersregels ook op parkeerplaatsen bij supermarkten die gemarkeerd zijn als Eigen Terrein?

De supermarkt in mijn buurt heeft de parkeerplaats met beschilderde tegels gemarkeerd als Ëigen Terrein".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

In Nederland gelden de verkeersregels volgens art. 1 van de Wegenverkeerswet 1994 op alle "voor het openbaar verkeer openstaande wegen", onafhankelijk van de vraag wie de eigenaar of de beheerder is.

Volgens jurisprudentie geldt dit zelfs voor een parkeergarage met een slagboom waar je moet betalen, omdat iedereen erin kan rijden.

Dus ja!
Ook op dat parkeerterrein mag je niet ongevraagd iemand van de sokken rijden en heeft rechts voorrang......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de parkeergarage zat nog een ander addertje onder het gras, men kan namelijk te voet zonder enig beletsel de parkeergarage betreden en kan dus daardoor gezien worden als openbare weg.

Andere antwoorden (2)

Ja, die gelden daar ook gewoon.

Toegevoegd na 30 seconden:
Oeps, drukte al op verzenden. Het is nog steeds een plek waar auto's met elkaar te maken hebben en voor de duidelijkheid worden gewoon de algemene regels gevolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beschilderde tegel heeft geen invloed op de werking van de wegenverkeerswet, wat wel van belang is of er een hekwerk omheen zit dat afgesloten kan worden en ook dagelijks afgesloten wordt, hierdoor vervalt het gedeelte voor het openbaar verkeer opengesteld.