Wie is aansprakelijk als de post of krantbezorger een been breekt bij een val op jouw niet geveegde stoep of oprit?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de discussie!
In de Volkskrant staat vandaag ook een stukje over het stoepvegen. De verplichting is uit de wet gehaald omdat het moeilijk is deze te handhaven. Het komt dus echt neer op ons fatsoen en je verantwoordelijkheid om de stoep voor je huis te vegen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Snuffel
14 jaar geleden
Van wie is de stoep als het grenst aan een flatgebouw?

Het beste antwoord

Dat is wel lang geweest dat de bewoner van het pand verantwoordelijk was, maar dat is niet meer zo.
Natuurlijk wil iedereen graag dat de postbode veilig zijn werk kan doen, maar je hoeft er niet vroeger voor op te staan.

Tot enkele jaren geleden waren burgers verplicht om hun stoep sneeuwvrij te houden. Omdat dit moeilijk te handhaven bleek heeft vrijwel iedere gemeente deze verplichting uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gehaald. Als iemand op vakantie is en het gaat sneeuwen: hoe kan hij dan aan zijn verplichting voldoen? Dit betekent overigens niet dat het niet fijn zou zijn als mensen de bezem zouden pakken om hun stoepje schoon te vegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De eigenaar en/of de huurder van het pand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegene zelf, je bent niet verplicht om elke ochtend maar om 6 uur op te staan en je stoepje te vegen voordat de krant komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De postbode.

Tenzij zijn bedrijf hem verplicht op gladde schoenen/hoge hakken te lopen, dan is het bedrijf aansprakelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie, de postbode is niet aansprakelijk. Niemand is aansprakelijk. Het is gewoon pech en jammer. (zie bron)

Toegevoegd na 13 minuten:
En nog een kleine toevoeging van de jurofoon. Je bent niet verplicht je stoep schoon te houden en bent niet aansprakelijk als iemand valt. TENZIJ je de gevaarlijke situatie zelf veroorzaakt hebt. Dus je tuin gesproeid hebt of de auto gewassen hebt. Dan kun je eventueel aansprakelijk gesteld worden, maar ook dan is het de vraag of je ook aansprakelijk wordt gehouden door een rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de zorgvuldigheidsnorm (art 6:162 BW) die je in het maatschappelijk verkeer in acht moet nemen. Het is een zogenaamde gevaarzetting en de rechter hanteert een aantal aanknopingspunten hiervoor. Of je handelt in strijd met de norm hangt af van de kans op schade, de aard en de ernst van eventuele schade, en de bezwaarlijkheid en gebruikelijkheid van het nemen van voorzorgsmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kelderluik arrest :)
Als het gemeentelijk verplicht is zou dat mogelijk zijn.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want dan overtreedt je een wettelijke regel waarmee de aansprakelijkheid heel snel wordt aangenomen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en toen was ik op vakantie, en dan? -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha wat ver gezocht, kun je toch later hard maken.!
Ik hoorde vanmorgen op de radio tijdens een interview dat ergens in de jaren '80 de verplichting om de stoep voor je huis sneeuwvrij te maken is afgeschaft. Het had te maken met Europese regelgeving i.v.m. dwangarbeid!
Het lijkt mij een belachelijk argument - dwangarbeid!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet zo 1,2,3 te beantwoorden natuurlijk. Maar kort: de postbode zelf indien hij zich roekeloos heeft gedragen en normale zorgvuldigheidsnormen niet in acht heeft genomen. Maar hij kan zijn schade 9vd10 wel vergoed krijgen bij zijn werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat dit valt onder de noemer fatsoensnormen.Bezorg een ander geen overlast of maak het hem/haar moeilijk.
Gewoon effe lekker schoonvegen,ben je ook gelijk goed wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jijzelf want hij stond op jouw stoep=jouw spullen=jouw verantwoordelijkheid