in het regeerakkoord wordt gesproken over een extra huurverhoging voor scheefhuurders. is dit een éénmalige extra verhoging of een jaarlijkse?

Toegevoegd na 37 minuten:
dank je niels1411, ik was denk ik niet duidelijk. ik bedoel wordt deze extra verhoging alleen in 2014 doorgevoerd of komt er in 2015 nog een keer de inflatie + extra 6,5 % bij op dus bv (ik ga er van uit dat de inflatie 2% is):

2014 500 euro + 2% + 6,5%= 543,15
2015 543,15 euro + 2% + 6,5% = 590,02
of
2015 543,15 + 2% = 554,01

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat lijkt me een jaarlijkse aangelegenheid:

"Het kabinet had het in haar regeerakkoord al aangekondigd: huurders met een inkomen van meer dan € 43.000,-- per jaar krijgen een extra huurverhoging van maximaal 5%. Deze huurverhoging komt bovenop de normale huurverhoging die gelijk is aan het inflatiepercentage."

(...)

"De regeling geldt voor de gehele woningmarkt, dus voor woningcorporaties en voor particuliere verhuurders. Zij zijn uiteraard niet verplicht de extra huurverhoging toe te passen. Bovendien gaat het om een maximum van 5%. De regeling is wat dat betreft nog niet helemaal uitgewerkt. "
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Interessant dat verschillende bronnen wat anders zeggen.
Heb weer een andere opgezocht. Deze is van De Telegraaf: "Verhuurders mogen bovenop het inflatiepercentage de huurprijs bij inkomens tot 33.000 euro met nog eens 1,5 procent verhogen. Bij inkomens tussen de 33.000 en 43.000 euro is dat 2,5 procent en bij inkomens boven de 43.000 euro kan de huur bovenop de inflatie met 6,5 procent omhoog. Bovendien geldt voor huishoudens met een inkomen boven de 43.000 euro geen maximaal huurbedrag meer voor sociale huurwoningen. " We zullen moeten wachten op de definitieve uitwerking van de regeling.
Het is zo geregeld dat deze extra huurverhoging jaarlijks terug komt.
Wanneer je uitgaat van het maximum van 6,5%,betekend dat dus dat als je niet van plan bent jezelf uit je huis te laten treiteren door de overheid en je daar nog 5 jaar blijft wonen je over de hele periode tussen de 30 en 35% extra huur moet neertellen bovenop de inflatoire huurverhogingen,dus over 5 jaar gerekend ongeveer een 50% meer huur betaald voor je huis dan op dit moment.

Toegevoegd na 53 seconden:
De inflatie is gemiddeld genomen ongeveer 4% per jaar.