Geldt in Aruba, Bonaire, Curacao en Suriname Nederlands Recht? Of hebben deze landen hun eigen recht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K

Antwoorden (1)

Het Koninkrijk der Nederlanden is een soevereine staat bestaande uit vier landen:
-het grotendeels in West-Europa gelegen Nederland met de in de Caraïben gelegen bijzondere gemeenten Saba, Sint Eustatius en Bonaire,
-en de in het Caraïbische gebied gelegen landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten.

De gebieden worden omschreven als landen en zijn gelijkwaardige onderdelen van het grondgebied van het Koninkrijk. De staatkundige positie van de landen is echter verschillend. De Caraïbische gebiedsdelen zijn door het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, autonoom maar beslissen ook mee over door het Statuut benoemde Koninkrijksaangelegenheden, voor zover die aangelegenheden de beide gebieden raken.

Over het algemeen hebben al die gebieden hun eigen autonome wetten, regelgeving en rechtspraak.
Zo is bijvoorbeeld de Nederlandse Grondwet voor het grootste deel alleen geldig voor het land Nederland en slechts in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld de artikelen die het koningschap en andere in het Statuut genoemde instellingen van het Koninkrijk regelen) ook op Aruba, Curaçao en Sint Maarten van toepassing is.

Naast de Grondwet is er nog het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden van 1954. In het Statuut worden de verhoudingen tussen de landen binnen het Koninkrijk geregeld. In 1954 betrof dat Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen. De statuutslanden zijn sinds 10 oktober 2010: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.

Daarnaast zijn er de Rijkswetten, die gelden voor het hele Koninkrijk der Nederlanden (voorbeeld: de Rijkswet op het Nederlanderschap)

Daarnaast zijn er wetten voor het Europese deel van Nederland (voorbeeld: de Winkeltijdenwet).
En wetten voor de BES-eilanden (voorbeeld: de Wet winkelsluiting BES)

Dus de meeste praktische en kleinere wetten zullen per land kunnen verschillen want elke van die landen heeft zijn eigen regering en parlement en rechtspraak.
In Aruba bijvoorbeeld wordt een wet een landsverordening genoemd. Een landsverordening is een algemeen verbindende voorschriften bevattende besluit dat gezamenlijk door de Regering en de Staten is genomen volgens een procedure zoals omschreven in de Staatsregeling van Aruba.

Toch zullen er wel overeenkomsten zijn met de Nederlandse wetten omdat de caribische wetten lang geleden veel nauwer overeenkwamen met de Nederlandse. Echter de Nederlandse wet is (soms veel) complexer geworden en meer veranderd.

Suriname: geen Nederlands recht omdat zij niet meer behoort tot Koninkrijk.