Moet ik mijn auto verplaatsen omdat mijn buur dit wil?

Wij wonnen in één vriendelijk en (soms altijd) rustige straat.
Tot deze zondag, stond mijn gebuur rond 8 uur in de morgen aan de voordeur aan te bellen. Wij werden niet wakker (normaal staan wij zeer vroeg op, rond 7 à 7.30 uur) de reden daarvan was omdat we nog maar enkele uren thuis waren gekomen na de trouwfeest mijn schoonzus).
Enkele uren daarna rond 10 à 10.30 dan toch uit ons bed gebeld door die zelfde gebuur, met de vraag of wij onze wagen konden verplaatsen, weg van voor ZIJN deur en ramen?
En vooral op één om beleefde manier. Mijn vrouw was geheel van haar melk en verplaatst dan ook onmiddelijk onze wagen.
Tijdens het middagmaal was dit natuurlijk het gespreksonderwerp.
Mag onze gebuur dit eisen of moeten wij zelfs onze wagen niet verplaatsen?
Zie ook de foto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U had die wagen toch wel op de parkeerplaats geparkeerd en niet op de stoep vlak voor de deur en raam van uw buurman?
Was er overigens vlak voor uw eigen deur geen plek toen u thuiskwam?
ronron1212
11 jaar geleden
Zo te zien ben je een eigen plek voor je auto dus erg beleeft is het niet om dan je auto voor zijn deur en ramen te plaatsen. Wat zou je zelf doen als zijn auto voor jou deur stond en voor je ramen? Beleefdheid en de ruimte van je buren respecteren lijkt me normaal vooral als ik zie hoe de straat eruit zien niet bepaald veel auto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag je auto parkeren op de openbare weg. En de gemeente maakt de regels over het parkeren op de openbare weg.
Dus het geen verplichting, maar een beleefdheid. Dus ik zou het doen als het beleefd gevraagd wordt.

Antwoorden (4)

Alleen als hij in de weg staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het maar onzin van je buren, net als de reacties hier. Het is openbaar terrein, dus je mag je auto neerzetten waar je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is het eeuwige probleem van mensen met een "eigen" parkeerplek voor hun huis.
iedereen wil altijd de auto voor het eigen huis parkeren, alsof dat in de wet geschreven staat en alsof het stukje straat/parkeerplek bij het eigendom van het huis hoort.

het tijdstip van 08.00 uur op zondag morgen is niet normaal! als de buurman iets wil vragen, moet hij wachten tot hij iets ziet/hoort van leven in de brouwerij en anders zeker niet voor 11.00 uur.

het punt van het parkeren voor de eigen deur:
dat kan natuurlijk alleen maar als er geen andere auto op die plek staat. soms staat er visite van andere buren voor de deur geparkeerd en is er geen plaats. in dat geval zal je dus bij de buren voor de deur parkeren, zonder problemen, je moet toch ergens staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw situatie lijkt ook een beetje op de situatie in mijn straat.
Voor zover ik kan zien, staan er geen naamplaatjes of kentekens bij de parkeerplekken.
Dus het is gewoon vrij parkeren en je had je auto niet hoeven verplaatsen.

De wijze waarom je buur dit meldde, is erg onbeschoft te noemen, dit had hij iets tactischer aan moeten pakken.
Zou hij dit ook zo doen als het een wandelaar, restaurantbezoeker of andere buur was?

Ik maak het ook vaak genoeg mee, dat "mijn vaste plekje" bezet is, dan zet ik de auto op een andere plek.
Als dan 1 van de buurtgenoten toevallig naar buiten komt om onbeschoft te zeggen dat dat "hun" plek is, reageer ik gewoon dat "mijn" plek bezet was en er nergens naamplaatjes op de parkeerplekken staan.
Mocht ik later op de dag toch besluiten om ergens naartoe te gaan, dan staan ze meestal al klaar, met sleutels in de hand, om hun auto op "hun" plekje te zetten..
Dat vind ik eigenlijk gewoon zielig gedrag.