Ik kan mijn rijbewijs + kentekenbewijs nergens vinden. Hoe nu te handelen?

Ik weet zo goed als zeker dat ze ergens in het huis moeten liggen, maar voorlopig kan ik ze niet vinden...

Nu ga ik vrijdag voor een paar dagen op vakantie, en dan moet ik rijden. Welke stappen moet ik nu ondernemen, kan ik een ontheffing krijgen of zo?

Als ik mijn paspoort er voor nodig heb: die is verlopen...Rampspoed alom!
Help; wie heeft de snelste en goedkoopste oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Als de documenten echt onvindbaar blijven dan rest niets anders dan aangifte doen van vermissing.

Voor het kentekenbewijs: een duplicaat kentekenbewijs aanvragen bij de RDW. Je moet dan ook nieuwe kentekenplaten kopen waarop dan een ¹ tussen de letter/cijfer combinatie wordt gezet als teken dat het een duplicaat kenteken betreft.

Voor het rijbewijs: Aangifte van vermissing doen bij de plaatselijke politie en met dat proces-verbaal een kopie rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.
Je krijgt dan binnen enkele dagen een gemerkte kopie van het originele rijbewijs.
De geldigheidsduur van het originele rijbewijs blijft in takt.

Let op: rijden zonder geldig rijbewijs (dus ook het niet kunnen tonen daarvan) is strafbaar, ook in het buitenland.

Paspoort verlopen: Als je binnen de EU per auto reist en blijft en het paspoort is niet al te lang verlopen dan is dat niet zo erg. Er zijn weliswaar soms nog grenscontroles op personenverkeer maar dat is steekproefsgewijs en niet permanent.
Je kunt er alleen niet mee naar Engeland, Zwitserland en Noorwegen, dat zijn (nog) geen Schengen landen.
Ga je vliegen dan moet het paspoort of ID bewijs wel geldig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe kentekenplaten kopen hoeft niet meer:
www.rdw.nl/.../hetkentekenbewijs/.../...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh,oke, bedankt... Het veranderd ook iedere keer weer, hé.
Maar nou ben ik ook weer op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dank, duidelijk antwoord. Bedankt ook voor de reactie van Crea.
Alleen nog even dit: voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs heb je volgens mij een geldig paspoort if ID kaart nodig...en mijn paspoort is verlopen! Niet lang, een jaar misschien, maar hoe past alles nu in elkaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eh ja... dat is ook waar. Je maakt het wel gecompliceerd zo.
Maar met een beetje medewerking van de ambtenaar op het gemeentehuis is daar wel uit te komen.
'n Paspoort mag voor binnenlandse identificatie doeleinden verlopen zijn dus dat zal geen bezwaar opleveren.
Het advies is wel om meteen tenminste weer een ID kaart aan te vragen waarna het rijbewijs meteen mee kan.
Al is het wel een toevallige samenloop van opgebouwde puinhoop die je nu treft. Of je op tijd alle benodigde documenten weer in bezit zal hebben is nog maar de vraag. Ik hoop het voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik hoop maar even mee...
Bedankt i.i.g. voor je bijdrage!

Andere antwoorden (2)

Eén optie is, aangifte doen van vermissing bij de politie. Er wordt dan proces verbaal opgemaakt, wat je als bewijs kunt gebruiken. Nadeel hiervan is, dat de gehele molen doorlopen moet worden en je oude rijbewijs en kentekenbewijs ongeldig worden verklaard. Je zult nieuwe moeten "kopen".
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Maar als je zegt: één optie is, suggereert dat dat er ook een tweede optie is....wat is dat dan?
jc54
11 jaar geleden
Je hele huis nog eens grondig op zijn kop zetten.......
jc54
11 jaar geleden
Kasten van de muur, jassen binnenstebuiten keren etc.
Het snelste en goedkoopste is om ze terug te vinden, maar dat wist u zelf ook al.

Als het weg is zult u toch echt een nieuw rijbewijs en een nieuw kentekenbewijs aan moeten vragen, wat vrij kostbaar is. Ontheffing zult u helaas niet krijgen.