Wordt Lance Armstrong vervolgd, nu hij meineed heeft gepleegd?

Hij heeft onder ede verklaard dat hij geen doping heeft gebruikt, maar inmiddels is duidelijk geworden dat hij dat wel heeft gedaan. Wordt hij nu ook voor meineed vervolgd? En wie gaat dat doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
NB: Vraag verkeerd gesteld, moet zijn "Wordt Lance Armstrong vervolgd, nu hij meineed heeft gepleegd?".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
ItisILeClerc
11 jaar geleden
hij is nog niet eens positief bevonden, laat staan dat hij meineed heeft gepleegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het UCI en USADA is hij gestraft voor jarenlang gebruik van doping. Daarbij hebben verschillende mensen onder ede verklaard dat Armstrong heeft gebruikt.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
is hij al positief bevonden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft klaarblijkelijk niet per se 'tastbaar' bewijs te hebben dat iemand heeft gebruikt.

Antwoorden (1)

Armstrong heeft geen meineed gepleegd, meineed kan men enkel plegen tegenover commissies en rechters die van staatswegen zijn aangesteld.

Armstrong heeft gelogen tegen de dopingcommissie van de Amerikaanse wielerfederatie met als gevolg dat dit niet bestempeld kan en mag worden als meineed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aantal renners hadden wel ONDER EDE verklaard doping te hebben gebruikt. Waarom is de hoofdrolspeler dan zelf nooit onder ede gehoord?