Hoeveel mag ik bijverdienen ik ben 16 jaar en woon thuis?

Zonder dat me ouders er belasting voor moeten betalen of beter gezegt wat zijn de regels van de belastingdienst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jij betaalt gewoon belasting zoals jouw ouders het ook doen. Op je loonstrook staat een bruto en netto uitbetaling. Bruto is met belasting en netto zonder, het netto bedrag krijg je op je rekening. Zodra dat gebeurt is heb je dus eigenlijk al gewoon belasting betaald.

Het enige wat anders kan zijn is dat als jij in 3 maanden, 1200 euro of meer verdiend dat de kinderbijslag stopt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt!
Zijn er geen regels dat je per huishouden een bepaald inkomen mag hebben?
Powergen
11 jaar geleden
Zolang je niet boven de 1200 euro komt in 3 maanden (is best veel voor een 16 jarige, dus maak je maar niet veel zorgen) veranderd er niks.
fisbel
11 jaar geleden
Inkomsten hoger dan € 800 per kwartaal moeten wel doorgegeven worden aan de SVB. Als de inkomsten per kwartaal minder zijn hoef je niets op te geven. In de zomervakantie mag ruim € 1200 extra worden verdiend.
Zie informatie hieronder van de Sociale Verzekeringsbank: De bijverdiensten van uw kind kunnen het ene kwartaal hoger zijn dan het andere. Bijvoorbeeld door overwerk, teruggave loonbelasting, een vakantie- of eindejaars­uitkering. Hierdoor kan het gebeuren dat uw kind onverwacht meer verdient dan het maximumbedrag en u de kinderbijslag moet terugbetalen. Om dit te voorkomen vraagt de SVB u om zo vroeg mogelijk door te geven dat uw kind in een kwartaal waarschijnlijk meer dan € 800 netto verdient. Ook al mag uw kind bijverdienen tot het maximumbedrag, dat een stuk hoger ligt. Als uw kind minder dan € 800 netto in een kwartaal verdient, hoeft u dit niet aan ons door te geven.

Andere antwoorden (1)

Als je in België woont kun je t na rekenen via studentatwork.be