Ik ben 22, ga naar een kliniek, heb ik recht op een uitkering?

Ik woon samen met mijn vriend die wel werkt maar schulden heeft die via zijn werkgever worden afbetaald. geen schuldhulpverlening maar hij houdt 70euro per week over. Wat zijn baas uitbetaald. Ik wil echt wel werken maar in de psychische toestand waarin ik nu verkeer lukt het niet. (extreme slaapproblemen, psychische problemen, stress en een daaraan gerelateerde verslaving voor kalmeringsmiddelen omdat ik anders helemaal niet slaap) Overigens heb ik wel diverse uitzendbaantjes gehad maar het lukt me niet om het vol te houden omdat ik vanwege hoge reiskosten (ik woon in een dorp en heb geen auto) sowieso 36 uur moet werken. Daarnaast kost reizen me ongeveer 20 uur per week. Vanwege mij leeftijd ben ik verplicht om te werken (logisch) maar zo lukt het niet en ik zou graag in de tijd dat ik in behandeling ben een uitkering willen maar volgens alle instanties heb ik nergens recht op (geen ww, geen ziektewet en geen bijstand want ik ben jongere) Daarnaast is het zo dat wanneer ik een traject inga voor jongeren (verplicht vrijwilligerswerk e.d.) simpelweg geen vervoer heb (er rijden gewoon geen bussen heen) om dat te gaan doen ook al wil ik het wil. Er wordt eigenlijk gezegd zoekt het maar uit. Inmiddels zijn mijn schulden ook al opgelopen tot zo'n 2500 euro niet veel maar als je niks krijgt/hebt dan wel. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar kliniek gaat maximaal 1 jaar kan je uitkering behouden, en als je langer dan 1 jaar in kliniek verblijft, dan pakken ze je uitkering af en geven je per week 50 euro zakgeld. Dat heb ik zelf gezien met mijn eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie op Perceel30: ik heb geen uitkering. Al mijn aanvragen zijn afgewezen vanwege het feit dat ik beneden 27 ben (nieuwe regelgeving) en dus MOET werken. Ik ben overigens ook pas sinds 7 maanden klaar met mijn MBO-4 opleiding (na heel veel bloed, zweet en tranen) dus nooit een vaste baan gehad ofzo.

Antwoorden (3)

Probeer eens contact op te nemen met een maatschappelijk werker,die zijn voor dit soort zaken.

Ook kun je contact opnemen met het informatie steunpunt.

http://www.informatiesteunpunt.nl/01_info.php

En Regelhulp.

https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank?init=true#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer een ongemotiveerde min, ik hoop dat dit binnenkort niet meer kan, daarom van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ om zelfde reden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de plusjes en ach die minnetjes lig ik niet wakker van hoor als je weet dat het de minkukels zijn die ze geven.;-))))))))
Heb je wel eens aan de sociale werkvoorziening gedacht?
Voor mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap is werken in een gewone baan soms niet mogelijk. Werken in de Sociale Werkvoorziening (SW) kan dan een oplossing zijn.
Daarvoor heeft u wel een zogenoemde indicatie Wet sociale
werkvoorziening (Wsw) nodig.
De Sociale Werkvoorziening(SW) is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke handicaps geen 'gewone' baan kunnen vinden.
In de SW wordt het werk aangepast aan uw mogelijkheden. De SW biedt u een echte baan. U werkt met collega’s en u krijgt een gewoon salaris. Ook kunt u een cursus of opleiding volgen naast uw werk.

Wanneer mag u werken in de Sociale Werkvoorziening?
U mag alleen werken in de SW met een zogenoemde indicatie Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
U krijgt deze indicatie als de volgende voorwaarden voor u gelden:
U heeft een handicap waardoor u niet in een gewone baan kunt werken.
U kunt wel werken in een aangepaste omgeving.
U bent in staat om regelmatig te werken.
U wilt werken.

www.regelhulp.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat je hier wel kans op maakt, op een uitkering niet, omdat je vriend werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is idd een prima oplossing en zeker het proberen waard. Helaas is er enorm bezuinigt in deze manier van werken wat de kans op succes klein maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bezuinigingen op de SW gaan niet door, dus nog volop kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afgelopen jaren is er al enorm gekort, ik werk met mensen die merendeels werkzaam zijn in de SW. Gelukkig gaan nieuwe bezuinigingen niet door. Het is alleen niet makkelijk om in aanmerking te komen voor SW. Maar voor vragenstelstet zou het een oplossing zijn, alleen de wachtlijsten zijn vaak lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen indicatie want heb geen 'label' feest gaat dus niet door. daarbij vertel ik heel duidelijk dat ik opgenomen word. Ook bij de SW moet je regelmatig kunnen werken. dat zit er de komende 3 maanden niet in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan namelij kiezen: verplict of vrijwillig. werken gaat dus soweiso niet ook al wil ik het wel
Vier uur per werkdag reizen is heel normaal, dat heb ik zowat mijn hele werkzame leven gedaan en een groot deel daarvan op de fiets, en behoorlijk ver ook nog. Kun je geen brommer organiseren of met iemand meerijden of zo?Vervelend bij regen etc. maar uiteindelijk is het belangrijk voor je eigenwaarde zelf inkomen te verwerven, je aan het infuus van een uitkering te hangen maakt je alleen nog maar afhankelijker. Hoe sneller je weer op eigen benen komt te staan , des te beter. Begin met een krantenwijk of wat dan ook. Heel veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee, die uitkering zal er niet komen. Tegenwoordig zijn de keuringsnormen zeer streng. Werk zoeken is het enige geneesmiddel, vrees ik.