Heeft mijn ex recht op mijn kind?

Mijn ex en ik zijn uit elkaar. Toen ik zwanger was al, hij heeft het kindje ook niet erkend. Heeft hij er toch recht op om hem te zien? Goeie afspraken over dat hij een middage naar hem gaat wilt hij niet. Alleen wanneer het hem uitkomt wil hij mijn kindje komen ophalen, als ik nee zeg komen daar allerlei bedreigingen achteraan.
Kan ik een rechtszaak aanvragen zodat hij mijn kind helemaal niet meer mag zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
11 jaar geleden
Misschien is er iemand die kan bemiddelen tussen je ex en jou in deze situatie? Iemand die door jullie allebei wordt vertrouwd en gerespecteerd? Hij of zij kan met beide partijen overleggen en afspraken maken over de tijdstippen dat je ex het kind mag zien. Eventueel kan je afspreken dat hij of zij er bij blijft als je kind bij je ex is. Helemaal geen mogelijkheden meer bieden aan je ex om het kind te zien, lijkt mij erg drastisch. Maar bedreigingen vind ik ook heel ernstig!

Antwoorden (1)

Nee dat heeft hij niet:

In artikel 8 lid 1 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is het recht op eerbiediging van het privé-, familie- en gezinsleven (family life) neergelegd. Op grond van dit artikel heeft bijvoorbeeld een biologische vader, ook al heeft hij zijn kind niet erkend, recht op omgang met zijn kind, indien hij tot het kind in een betrekking staat die aangemerkt moet worden als family life (8 EVRM). Het enkele feit dat de vader het kind heeft verwekt, is onvoldoende om die nauwe persoonlijke band tussen vader en kind aan te nemen. Voor het aantonen van deze band is van belang of de biologische vader en de moeder langere tijd in gezinsverband hebben samengeleefd. Daarnaast is de frequentie van de contacten van belang.

HIJ zal de rechtszaak moeten aanvragen, niet jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord dat hij geen recht heeft op het kind is wel heel resoluut. In beginsel heeft vader recht op omgang op voorwaarde dat er sprake is van een bepaalde band. Ik vind de gegevens van vs te summier om het recht meteen te ontzeggen. Het zou verder uitgezocht moeten worden. En om dat recht uit te kunnen voeren zou hij waarschijnlijk een rechtszaak moeten voeren om het recht af te dwingen en moeten kunnen aantonen dat er zo'n band is. Wat betreft het contactverbod kun je zeggen dat dat weer het andere uiterste is. Ik denk dat vs daar zelf wél een rechtszaak voor moet/kan aanspannen. Want dat gaat best ver. Maar als er sprake zijn van bedreigingen kan zo'n contactverbod ogv stalking wel opgelegd worden. Maar ook dat is mi niet meteen duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VS zegt dat kind niet erkent is en dat de vraagsteller al in de zwangerschap de moeder verlaten heeft. Op basis van die informatie geef ik mijn advies. Als die informatie niet klopt kan ik daar ook niets aan doen. Verder is mijn antwoord dat hij een rechtszaak moet beginnen want zo heeft hij geen rechten. Dat klopt dan toch? Zij hoeft geen rechtszaak te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt vermoedelijk dat hij vs al heeft verlaten. Maar dat hoeft op zich nog geen duidelijk uitsluitsel genoeg te zijn. Het kan nl best zo zijn dat als de relatie zélf over is er nog wel aanwijzingen zijn dat hij wel het kind wilde zien etc. Van belang is niet de relatie die hij heeft met vs maar met kind. Vaak begin je een rechtszaak om een eventueel recht toch te kunnen uitvoeren. Maar óf hij geen rechten heeft daar moet de rechter over oordelen. En vs hoeft inderdaad hierover geen rechtszaak te beginnen want zij heeft het recht én de uitoefening al. En hij heeft misschíen het recht maar in de uitoefening wordt hij sterk beperkt doordat het kind bij haar is. Hierdoor is inderdaad aan hem het initiatief. Alleen voor het contactverbod zal vs zelf wél een rechtszaak moeten beginnen. Want zo'n contactverbod gaat verder dan het niet hebben van een omgangsrecht. Want door een contactverbod wordt elk contact verboden terwijl bij het niet hebben van omgangsrecht er geen verbod op contact is maar geen recht op omgang. En omgang is iets uitgebreider dan contact.