Kan ik advocaat worden als ik zelf een keer met bureau halt in aanraking ben geweest?

Wil graag rechten studeren en advocaat worden. Maar jaren geleden ben ik met halt in aanraking geweest voor iets stoms. En mijn oudste broer heeft in het verleden een paar weken gezeten voor verkoop drugs. Wegen deze zaken mee? Denk zelf wel als je rechter wilt worden maar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Mijn eerste antwoord was voor als je rechter wilde worden, verkeerd gelezen. Jouw HALT aanraking is geen probleem om rechter te worden omdat je geen strafblad hebt. Door het antecedentenonderzoek naar familieleden zou jouw broer wel een probleem KUNNEN zijn omdat je niet chantabel mag zijn als rechter.

Als advocaat heb je dat probleem niet maar als je ergens gaat solliciteren kunnen ze wel een antecedentenonderzoek eisen maar wellicht kun je, als dat een probleem is nog elders wel aan de bak komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan je advocaat worden ook al ben je ooit in aanraking geweest met bureau HALT.
Je hebt hierbij geen strafblad opgelopen en bovendien ook al zou je voor de rechter zijn geweest en veroordeeld zijn,ligt het er aan op welke leeftijd dat is gebeurt.
Heb je iets gedaan wat een niet al te zware straf opgeleverd heeft moet het dossier sowieso bij het bereiken van de volwassen leeftijd vernietigd worden.
Jeugdzondes mogen niet te boek blijven staan.
En...jij bent niet je broer.
Wat je broer gedaan heeft aan strafbare zaken kan en mag jou niet worden aangerekend en mag geen gevolgen hebben voor jouw toekomst.