Mag ik weigeren bij de Pathé bioscopen als zij vragen om mijn tas te fouilleren voor bijv drink/etenswaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
34.2K

Antwoorden (4)

Natuurlijk mag je weigeren! Foulleren mag alleen door bevoegd opsporingspersoneel en dan nog alleen wanneer daar gerede aanleiding toe is. Ik betwijfel of Pathé opsporingsbevoegd personeel in dienst hebben.
De consequentie zou alleen kunnen zijn dat ze je niet binnen willen laten. Dit kan je aanvechten en zal je waarschijnlijk winnen, maar daar zie je geen film door.
Hetzelfde komt vaak voor aan de kassa van een winkel. Meestal wordt er dan geschermd met de tekst: er hangen bordjes waarop staat dat de cassière je tas mag bekijken. Dit is natuurlijk je reinste flauwekul. Ze kunnen wel bordjes ophangen dat je in je blote kont moet lopen, maar dat is net zomin rechtsgeldig.
Geen opsporingsbevoegdheid, geen foullerings bevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Pathe bioscoop is het Pathe personeel het bevoegde gezag en de bevoegde opsporingsambtenaren. Weigeren van een tassencontrole betekend dus geen toegang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij werkt er alleen beveiliging en die heeft de bevoegdheid niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pardon? opsoringsambtenaren werkzaam in een bioscoop? Als dat zo is stop ik met belasting betalen.
Een bevoegd opsporings ambtenaar is bijvoorbeel een agent met bevoegdheden, een douane beambte en in sommige gevallen ook een belasting ambtenaar. Maar nooit een bioscoop beveiliger.
Beveiligers mogen so wie so niet meer dan een gewone burger ( maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet het maar, een bioscoop is geen openbare plek en mag de eigenaar van de bioscoop regels bepalen net zoals in discotheken. En ja daar kan doorzoeking van kleding en tassen bij horen net zoals een supermarkt uw tas mag doorzoeken als die de winkel in is geweest. En Beerenburger, voor een bezoekje aan de bioscoop betaal je extra om de beveiliger zijn werk in de bioscoop te laten doen, buiten de bioscoop is het inderdaad de door de wet aangewezen opsporingsambtenaren die mogen doorzoeken en daar betaal je belasting voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag een bioscoop of winkel doen,wil je dit niet,dan kun je ervoor kiezen om weer weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens als extra aanvulling: Ook de rijksoverheid maakt gebruik van beveiligers om mensen te controleren. In elk gerechtsgebouw en gevangenis is het een particulier beveiligingsbedrijf die de mensen controleert
Ja dat mag maar je krijgt dan geen toegang

2.5 In verband met artikel 2.4 en in het kader van de algemene veiligheid kan de Bioscoop de Bezoeker verzoeken inzage te verschaffen in door de Bezoeker meegevoerde (hand)bagage of mee te werken aan een veiligheidsfouillering. In geval van weigering van medewerking kan de
Bezoeker de toegang tot het Gebouw worden ontzegd.

2.4 De Bezoeker is niet gerechtigd tijdens zijn bezoek aan het Gebouw (a) te roken (b) goederen te koop aan te bieden, (c) dieren (m.u.v. geleidehonden), consumpties, verdovende middelen, gevaarlijke of hinderlijke stoffen of wapens in het Gebouw te brengen of met zich mee te voeren, of (d) foto-, video-, film-, geluids- en andere opnameapparatuur in het Gebouw te brengen, met zich mee te voeren of te gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar als ze bij de ingang een huisregel kenbaar hebben gemaakt waarin staat dat ze in je tas mogen kijken, kunnen ze je na je weigering wel de toegang ontzeggen.
Dus je mag weigeren, maar dan mogen ze jou de toegang weigeren.
Niemand heeft ooit de bevoegdheid om zonder jouw toestemming in je tas of jas te kijken, behalve politie (en douane) nadat ze een redelijke verdenking hebben.
En in dit geval, bij binnenkomst van een bioscoop, kun je nog geen misdrijf of overtreding in de zin van de wet hebben begaan. De politie kan je dus al zeker niets maken. Alleen de bioscoopmensen kunnen je dus de toegang weigeren en daar was je niet voor gekomen denk ik.
Als de regel niet bij de ingang kenbaar is gemaakt, kunnen ze je trouwens dus ook niet op grond van jouw weigering de toegang ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je mag weigeren maar dan kom je de bioscoop niet in.
Zoals Ivy4u schrijft staat dit in de algemene voorwaarden en zijn het dus huisregels waar je je aan moet houden.
Hetzelfde gebeurd bij allerlei concerten en grote feesten. Bij de entree staan beveiligers die je kunnen fouilleren (eigenlijk: visiteren). Wil je dat niet kom je dus niet binnen.
Die beveiligers zijn echt geen opsporingsambtenaren en hebben geen enkele bevoegdheid meer dan ieder andere burger.

Ik noemde al: visiteren. Visiteren is altijd vrijwillig. Hiertoe kan je niet gedwongen worden. Laat je het niet toe dan voldoe je niet aan de huisregel en kom je niet binnen.
Fouilleren kan ook niet vrijwillig gebeuren en mag alleen door opsporingsambtenaren gebruikt worden bij een (vermoedelijk) strafbaar feit.

in de bron vindt je nogmaals de uitleg van het verschil tussen fouilleren en visiteren.