Bizarre gang van zaken op school, klachten maken het alleen maar erger. Kan ik hier wettelijk wat aan doen? Aan welke eisen moet een school voldoen?

Ik en tientallen medeleerlingen zijn niet tevreden met de gang van zaken op onze school (MBO). Niemand durft er wat van te zeggen, maar gezien ik geen recht op studiefinanciering heb (eigen goedlopende internetbedrijf), en dus mijn zelf verdiende geld gebruik om een opleiding te volgen, wil ik wel wat terug voor de jaarlijkse 1100eu aan schoolkosten.

De docenten hebben geen kennis van zaken. Als voorbeeld, onze docent Ruby (computer programmeertaal), hij was tot vorig jaar een docent bouwkunde en heeft tot 2001 als monteur in een autogarage gewerkt. Hij weet de basis van programmeren niet eens, en dat geeft hij keurig toe. Zoekresultaten van Google uitprinten naar PDF en aan ons geven is zijn manier van lesgeven. De reden waarom hij is aangenomen? Directeur: 'Als docent bouwkunde moet je logisch nadenken, en dat moet als docent Ruby ook. Top!'. Snap jij het?

We krijgen jaarlijks 3 facturen (10eu p/st) voor 'papierkosten'. Welke? Om te printen betalen we al 10 cent per A4, en ontvang verder alleen factuurpapier van deze 3 facturen.

Je zou denken dat ik gewoon een klacht in moet dienen, maar daar doen ze niet veel mee. Het lijkt wel 1 groot 'complot' oid.. Sterker nog, ze negeren nu zelfs de e-mails/telefoonoproepen van mijn toekomstige stageplaats als 'revenge' (kinderachtig toch?). Stageperiode misgelopen, oftewel, een jaar langer op school zitten.

Ik wil hier iets aan gaan doen, want dit is erg. Mijn vraag; zijn er bijv. wetten waar ik de directie op kan wijzen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gerelateerde vragen
•Hoe kan je een directie (school) duidelijk maken dat ze veel dingen verkeerd aanpakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderwijsinspectie op de hoogte brengen?

Antwoorden (3)

Ik "denk" dat je contact moet opnemen met de leerplichtambtenaar en het verhaal moet uitleggen zodat hun er een oplossing voor hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adres: De landelijke klachtencommissie voor het MBO zit in Utrecht en het telefoonnummer is: Tel: 030 – 280 95 90 (zie verder rubriek Adressen en links in de bron).
Tip: Controleer eerst of de MBO school waarover je wilt klagen aangesloten is bij deze landelijke klachtencommissie om veel werk en teleurstelling te voorkomen.

of hier:
De Ombudslijn MBO is er om de klachtenafhandeling in het mbo te verbeteren. En om een beter zicht te krijgen op de omvang en aard van klachten. Waarover klagen mbo-studenten en hun ouders/verzorgers? Waar komt die ontevredenheid vandaan? En: wat doet de school met klachten? Studenten en ouders/verzorgers hebben recht op een tijdige, juiste en zorgvuldige behandeling van hun klachten. En dat geldt ook voor leerbedrijven die met de onderwijsinstellingen te maken hebben. Daarnaast kunnen instellingen op basis van de aangereikte informatie hun onderwijs verder verbeteren.
De school is en blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de onderwijsovereenkomst en de daarbij behorende klachtenregeling.

Voor welke klachten?
Je kunt een klacht indienen nadat je eerst geprobeerd hebt de klacht zelf met de school te regelen. Als je met een gevoel blijft zitten dat je klacht niet goed behandeld is, dan kun je terecht bij de Ombudslijn MBO. Bij de Ombudslijn mbo kun je alleen schriftelijk een klacht indienen. Daarvoor hebben we een digitaal klachtenformulier gemaakt dat je kunt gebruiken. Als je nog een vraag hebt kun je ons bereiken op: 0348 - 753 620.

Wil je advies of begeleiding?
Dan verwijzen we je door naar de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB). Je kunt hen bereiken op: 020 - 52 44 050 of kijk op hun website: www.job-site.nl. Zij kunnen je eventueel ook helpen met het invullen van het digitale klachtenformulier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook contact opnemen met de onderwijsinspectie, deze kan controleren op de juistheid van de gegeven onderwijs.