Kan ik te veel betaalde huur terugvorderen?

Ik heb huur betaald tot 1 november, maar moest vandaag de sleutels inleveren omdat er asbest aangetroffen is, dat eerst verwijderd moet worden door een bedrijf.
Ik mag nu niet meer in het huis en betaal zo 13 dagen voor niks.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Dit is geheel afhankelijk van de ernst van het aangetroffen materiaal.

In principe mag de verhuurder u de toegang niet ontzeggen mits de aanwezige asbest een gevaar kan opleveren voor uw gezondheid (asbest moet aan het afbrokkelen zijn, asbest moet gebroken zijn waardoor er asbestdeeltjes vrij zijn gekomen of iets dergelijks).

Dan komt de vraag of u nog goederen in het huis hebt staan en / of u de woning al in de staat hebt die de verhuurder eist bij oplevering.

Hebt u nog goederen in het huis staan of is de woning nog niet opgeleverd dan dient de verhuurder u na het verwijderen van het asbest u de kans te geven om de goederen te verwijderen en aan uw verplichting te voldoen, hier mag geen extra huurpenning voor gevraagd worden.

Is op verzoek van de verhuurder het pand eerder opgeleverd is het normaal dat de verhuurder dat gedeelte dat de woning in eigen gebruik is (herstel werkzaamheden, verwijderen van asbest etc.) geen huur berekend wordt daar er geen gebruik van gemaakt kan worden.

Dus ja het is normaal dat de verhuurder in dergelijke gevallen de huur of een gedeelte van de huur terug stort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tikrit
11 jaar geleden
Het asbest vliegt gewoon door het huis, het zat onder het zeil in de keuken geplakt. We hebben het losgescheurd en dus ook ingeademd. Na de eerste schouw heeft de opzichter een monster ervan laten onderzoeken met dit resultaat : Verboden de woning nog langer te betreden.
Dankjewel voor je duidelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je aan willen raden om even af te wachten hoe het nu verder gaat. In principe kan de verhuurder de kosten van verwijdering van het asbest zelfs op jullie verhalen.

Andere antwoorden (1)

Ze moeten je inderdaad of een dak boven je hoofd geven of huur terugbetalen: http://www.nu.nl/binnenland/2868898/huurwoning-of-geld-bewoners-.html dus als je zelf iets regelt sta je in je recht om minstens een halve maand huur terug te krijgen al zou ik misschien wat hoger inzetten dan dat.

Ben je de enige die uit huis moet of kun je je verenigen met buren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tikrit
11 jaar geleden
Het zit iets anders in elkaar. Ik betaal de huur voor iemand die is overleden, tot 1 november. Ik was nog bezig met het huis leeg te halen. Zelf woon ik ergens anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel heel ingewikkeld, je was dan wel te snel klaar met het huis leeghalen, ietsje sneller en je had een halve maand hoeven te betalen voor oktober. Ze zijn dus langsgekomen om te schouwen en vinden asbest. Tja als je overleden bewoner gewoon was verhuisd met 1 nov hadden ze waarschijnlijk gewacht tot 1 nov want ik vermoed dat het asbest niet al los rond vloog ofzo. Ik denk dat je nu wel minder kans maakt maar niet geschoten is altijd mis. Gewoon een brief sturen en vragen of je een halve maand huur terug kunt krijgen.