Graag advies over arbeidsongeschiktheidswet-wetten en regel ivm studeren dochter, zie extra uitleg.(?)

Hallo,

Ik heb deze vraag,

Een mevrouw zit in de arbeidsongeschiktheid-wet en krijgt hiervoor een uitkering. Haar dochter volgt een BBL-opleiding(4 dagen werken,1 dag school.) In een week is dochter verplicht 20 uur te werken. Daarmee verdiend de dochter geld en dit wordt ingehouden op de uitkering van haar moeder. Ik geloof dat er een grens is dat iemand tot €4700 euro mag verdienen. Met haar 20 uur in de week wat ze verplicht is met haar opleiding zit ze hier boven. Mevr. kan enkel het geld niet missen. Wat is hieraan te doen?

Mvg. Elmer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Op de uitkering (WAO) kan nimmer gekort worden mits dat de vrouw zelf gaat werken.

Wel worden de toeslagen (ziektekosten, huurtoeslag en kinderkorting) aangepast.

Mocht de vrouw toch in de problemen geraken dient ze, (zoals het uitgangspunt van de regering is) het bedrag dat vermindert wordt op haar toeslagen aan te vullen met de inwonende loongerechtigde te verrekenen.

Niet leuk maar het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je het toch verkeerd. Op de WAO kan en mag niet gekort worden mits de vrouw zelf gaat werken. Op de toeslagen mag en kan wel gekort worden.

Andere antwoorden (1)

Je hebt het over € 4700 weet niet waar dat bedrag vandaan komt maar doet er verder ook niet toe. Iemand die een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt kan niet gekort worden omdat een ander gezinslid een inkomen heeft. Deze uitkering staat los van wat een ander verdient het is geen bijstand.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link gaat het over een bijstandsuitkering. Jouw vraag gaat over een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dat is niet hetzelfde.
Dus wat bedoel je?
ronron1212
11 jaar geleden
Elmer in het antwoord staat het toch een bijstandsuitkering is iets anders dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering
ronron1212
11 jaar geleden
€ 4.700 is trouwens er veel voor iemand die een BBL-opleiding volgt
ronron1212
11 jaar geleden
ik lees zo iets al per maand en niet per jaar.