Kan de huisbaas in dit geval iemand uit zijn kamer zetten? (zie uitleg)

Met 7 personen wonen wij in een pand van een zogenoemde huisjesmelker. Enkele tijd geleden heeft de huisbaas laten vallen dat er meer mensen wonen dan dat waar hij een vergunning voor heeft. De nieuwste bewoonster mocht haar kat meenemen. Een van de andere bewoonsters heeft daarop ook een kat genomen en dit niet laten weten aan de huisbaas. Echter staat in de huisregels in het contract dat huisdieren verboden zijn. Nu is de vraag, kan hij daarop deze bewoonster uit haar kamer zetten omdat zijn de huisregels verbroken heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huurder kan altijd stellen dat het verbieden van huisdieren een inbreuk is op de individuele vrijheid. Aan de andere kant staat wel in het contract dat overeengekomen is dat het verboden is. Een tegenstrijdigheid waar de rechter over zou moeten beslissen...

Het beste antwoord

Natuurlijk kan een verhuurder eisen dat de bewoner die zonder toestemming een huisdier heeft, de huur opzegt en vertrekt. De vraag is of de huurder daarmee akkoord moet gaan of niet. En zo niet, of hij/zij met succes een rechtszaak tegen de verhuurder zou kunnen aanspannen.

Daarover bestaat jurisprudentie. Als het houden van een huisdier aan andere huurders wel is toegestaan en er geen andere omstandigheden zijn die het opzeggen van de huurovereenkomst rechtvaardigen (zoals b.v. overlast of huurachterstand), dan mag een huurovereenkomst niet om die reden worden ontbonden (vonnis van de Hoge Raad van 10 juni 1988, nr 13288, NJ 1988/873).

De rechter was van oordeel dat door overtreding van het huisdierverbod "niet een zo ernstige wanprestatie wordt veroorzaakt dat daardoor ontbinding en ontruiming worden gewettigd". Deze uitspraak was kennelijk op het gelijkheidsbeginsel gebaseerd. De verhuurder was immers ook niet tegen andere huurders met een huisdier opgetreden, dus was dit ook niet mogelijk alleen tegen deze huurder.

Overigens is het de vraag of je het als kamerbewoner zover wilt laten komen dat het geschil op een rechtszaak uitdraait. De verhouding met de huisbaas is dan immers behoorlijk verziekt en het ligt voor de hand dat hij dan zijn uiterste best zal doen om het leven van de betrokken bewoners zo zuur mogelijk te maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog een toevoeging:
Je schrijft dat er meer huurders zijn dan waarvoor de huisbaas een vergunning heeft. Als hij met alle zeven huurders officieel een huurcontract heeft afgesloten, dan is de verhuurder duidelijk in overtreding. Wanneer je (desnoods anoniem) de gemeente hierover zou informeren, dan ligt het voor de hand dat de gemeente een inspectie laat uitvoeren. Als blijkt dat de gemeentelijke regels worden overtreden, krijgt de verhuurder een boete (of in het ergste geval wordt zijn vergunning ingetrokken). De gemeente heeft dan de plicht om de huurder(s) die uit het pand moet(en) vertrekken vervangende woonruimte aan te bieden.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik dacht dit ook al, maar wist dit niet zeker en ben niet zo bekend in recht e.d.
Het is wel zo dat hij deze bewoonster niet mag, wat het nog moeilijker maakt. De huisbaas is namelijk niet zo makkelijk en verhelpt de vele mankementen in het huis niet of nauwelijks, zij is daarop boos op hem geworden waardoor zij het nu niet goed kunnen vinden.
De gemeente is inmiddels op de hoogte, hoe dit dan afloopt is dan even afwachten.
Pieter2011
11 jaar geleden
Het vervelende in een geval als dit is dat degene van wie je afhankelijk bent (de verhuurder) het je enorm lastig kan maken. Boos worden op zo'n vent is niet handig. Je kunt zo iemand beter koel en zakelijk tegemoet treden, zonder emoties te tonen. Pak hem aan 'volgens de regels', dan sta je het sterkst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter aanvulling: De huisvesting die de gemeente aanbied kan ook een zogenaamd opvanghuis zijn, de vervangende woonruimte hoeft namelijk geen kamer te zijn.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet zomaar. Je wordt namelijk beschermd door het woonrecht. Wel kan de verhuurder sommeren dat ze de kat weg doet. Hij zal schriftelijk moeten laten weten dat zij afspraken in het contract overtreed en kan dan eisen dat ze de kat weg moet. Hij moet haar dan een redelijke termijn geven om de kat weg te doen. Als zij niet voldoet aan deze eis kan hij uiteindelijk een procedure starten om haar uit de kamer te krijgen, maar dat kan echt niet zomaar.