Moet mijn man bewijzen hoe hij aan zijn overuren komt?

Mijn man maakt het hele jaar door al overuren tot nu toe al voor zon 500 euro maar er wordt niets uitbetaald ook geen vergoeding in de vorm van vrije tijd.
Vandaag had hij weer een gesprek met een van zijn bazen en die vroeg hem hoe hij aan die over uren kwam want de ander chauffeurs hebben nooit overuren ; aldus de baas.

De ritten daar staat een bepaalde tijd voor maar er wordt geen rekening gehouden met files , omlijdingen,of stoplichten die op rood staan, of het aantal te laden containers.

ook wordt hij vaak op het nippertje van zijn werkdag nog naar een adresje gestuurd wat dan weer een uurtje kost.

Mijn man is chronisch ziek (bechterew en is een werknemer van 57 jaar ).
Nu moet hij dus gaan bewijzen hoe hij aan die overuren kom en is hij wel verplicht om over te werken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
bamibal
11 jaar geleden
Hebben die andere chauffeurs dan geen rode verkeerslichten of files? Het beste kan je man gewoon een gedetailleerde ritten- en urenstaat bijhouden. Wat heeft zijn ziekte er overigens mee te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.als je chronisch ziek bent en een bepaalde leeftijd hebt dan ben je geloof ik niet verplicht om over te werken.

Antwoorden (3)

Dan word het zaak om te kijken hoeveel uur jouw man per week werkt op papier (en volgens de baas dus) en dan alles op papier bij de te houden met de tijden nauwkeurig erbij.
Vertrektijd - aankomsttijd - wachttijd - filetijd - pauzetijd - aankomsttijd.
En dan daarmee naar die baas toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt*
lijk me niet zo heel moeilijk alle uren staan toch in de tachograaf geregistreerd. en wettelijk moeten de overuren de volgende maand uitbetaald worden. dus de overuren van sep. komen bij het salaris van okt. enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet wat een tachograaf is maar mijn man heeft het in iedergeval niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je man geen tachograaf heeft. Hoe kan zijn werkgever dan bewijs overleggen dat hij zich aan de rusttijdenwet houdt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou deze materie is helemaal nieuw voor mij over die tachograaf
maar voor de duidelijkheid , hij haalt het stoomgoed op bij hotels en restaurants een werkdag van 8 uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij met een voertuig rijdt boven de 3.500kg met de chauffeur in bezit zijn van een chauffeurspas, met de ze pas worden de rijtijden geregistreerd en kan uw man een uitdraai maken van de electrische tachograaf (ding waar hij de pas induwt) waarmee hij zijn gewerkte uren kan aantonen. Rijd hij in een "gewone" bestelbus moet hij in het bezit zijn van een werkmap met daarin de werkgevers verklaring, werkboekje en stamkaart, hierin dient hij zijn werktijden bij te houden, de genoteerde uren worden wettelijk gezien als gewerkte uren.
Jammer dat je man geen lid is van de bond,maar dan nog valt moeilijk te bewijzen dat je man overuren heeft gemaakt.

Moet hij na werktijd de auto weer inleveren bij zijn werkgever of dat hij langs de zaak moet?
Als dit zo is,dan zou je man een soort van werkbriefje kunnen laten tekenen door zijn werkgever of een andere leidinggevende.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door het laten tekenen van een werkbriefje waar de gewerkte tijden op staan,gaat de werkgever met de overuren akkoord en moet hij ze ook uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maria16
ja hij moet smorgens klokken en de auto ophalen en savonds weer inleveren en uitklokken en vaak gebruikt hij zijn eigen pauze niet eens, en werkt door omdat hij anders nog meer te laat op de zaak komt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is er bewijs hoeveel uren je man gewerkt heeft en dient zijn werkgever daar naar uit te betalen. Het beste kun je de werkgever een aangetekende brief sturen waarin de overwerkuren[datum en tijd] in vermeld staan en je hierover nog niet uitbetaalde loonvordering eist. Geef de werkgever 14 dagen de tijd om te reageren,reageert hij niet of hij wil er niet aan mee werken,dan zit er niets anders op om naar het juridisch loket te gaan en daar de zaak voorleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je LGA.