In hoeverre volgt de belastingdienst de feitelijk overerving?

Volgens het Islamitisch erfrecht erven zonen tweemaal zoveel als dochters. Stel dat de bedragen zo groot zijn dat er normaal gesproken successiebelasting over geheven moet worden. Gaat de belastingdienst die onwettige verdeling dan corrigeren of volgt zij de islamitische verdeling?
Of wordt er dan een heel andere procedure gevolgt?

Toegevoegd na 4 minuten:
successiebelasting=erfbelasting

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voor het antwoord op de vraag van elicrates is het van belang of er een testament is en of er gebruik is gemaakt van REHCTSKEUZE. Het Haags Erfrechtverdrag (zie de reactie van nelly3 op het antwoord van LGA) maakt rechtskeuze mogelijk. In het testament wordt dan opgenomen welke keuze wordt gemaakt: verdeling erfenis volgens erfrecht van het het land van nationaliteit óf het land van de woon- en verblijfplaats.

Als er geen rechtskeuze wordt gemaakt, bepalen de regels van het Erfrechtverdrag welk recht op de nalatenschap van toepassing is. NB: Bij de toepassing van de regels van het Haags Erfrechtverdrag is de overlijdensdatum van de erflater van doorslaggevende betekenis.
Als de overlijdensdatum op of na 1 oktober 1996 valt, gelden altijd de regels van het verdrag van 1989.

Als de erflater op het moment van overlijden woonde in een land waarvan hij wel de nationaliteit bezat, gelden de regels voor het erfrecht van het land waar hij woonde. Als hij niet de nationaliteit bezit van het land waar hij woonde, geldt het vijfjarencriterium. Zie de 3 hoofdregels van het Haags Erfrechtverdrag met 3 voorbeelden in de link hieronder

http://www.notaristarieven.nl/index.php?onderdeel=informatie&sub1=prive&sub2=erven&sub3=Haags_erfrechtverdrag

------------------------------------------------------------------

De regels van het Haags Erfrechtverdrag – vijfjarencriterium
Onderstaande regels gelden als erflater woonde in een land waarvan niet de nationaliteit in bezit is:
* Woonde u als erflater daar op het moment van overlijden langer dan 5 jaar, dan bepalen de regels van het land van uw gewone verblijfplaats wie de erfgenamen zijn en wat hun erfdelen zijn.
* Woonde u daar op het moment van overlijden minder dan 5 jaar, dan zijn de regels van het land van uw nationaliteit van toepassing op de erfopvolging.

NB: Als de erflater op het moment van overlijden woonde in een land waarvan hij WEL de nationaliteit bezat, gelden de regels voor het erfrecht van het land waar hij woonde.
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De belastingdienst heeft niets te maken met hoe een erfenis wordt verdeelt. Dus die zullen daar niets mee doen, alleen belasting innen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat er belasting wordt geheven over wat er daadwerkelijk wordt uitgekeerd. Dus als dat volgens Islamitische 'wetten' wordt verdeeld en uitgekeerd, dan zal de Belastingdienst daarin navolgen.

Kortom gewoon op wat wordt nagelaten per persoon, de Belastingen toepassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De Belastingdienst volgt niet de Islamitische wetten. Als er gebruik is gemaakt van de mogelijkheid van rechtskeuze, vastgelegd in een testament volgt de verdeling zoals in het testament opgenomen. Dit kan dus een verdeling zijn volgens 'Islamitische' Wetten. Als er geen testament is opgemaakt worden de regels van het Haags Erfrechtverdrag gevolgd. Zie reactie van nelly3 en mijn antwoord hieronder.
Indien het mensen betreft die onder de Nederlandse belastingwetten vallen, dan worden zij n op de normale manier belast. De langstlevende -dus de man of vrouw- krijgt de beschikking over alles. De kinderen houden een vordering op die ouder welk pas vrij komt als die overblijvende ouder overlijdt. De langstlevende ( echtgeno(o)t(e) moet het aangifteformulier invullen maar omdat de kinderen wel het bloot eigendom ( dus een eigendomsrecht dat nog niet gerealiseerd kan worden) erven, moeten ze al wel alvast erfbelasting betalen. Daarbij gaat de wet gewoon uit van neuzen tellen: bij vier kinderen erft elk kind een vijfde deel ( moeder en vier kinderen bijvoorbeeld) en moet er voor elk kind belasting worden betaald. De eerste € 606.300,- voor de moeder zijn belastingvrij. Voor een kind geld 19.114,- vrijstelling per kind.
Komt de langstlevende te overlijden, dan zal nog steeds het Nederlands recht gelden, in Nederland geldt de sharia niet.
Dus erven alle kinderen volgens het boekje elk evenveel, de belastingen zijn al betaald door de langstlevende ouder die nu is komen te overlijden.
Wat ze van de laatst overleden ouder erven, gaat net zo. weer een vrijstelling, enzovoort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ze na de belastingbetaling besluiten onderling op een andere manier de boel te verdelen, dat staat hun vrij. Daar staat de erfenisbelasting verder buiten. Hooguit kan er dan worden geredeneerd dat er sprake is van een onderlinge schenking en dan gelden er opeens weer regels omtrent schenking. Zo simpel is het dus allemaal niet.