mag een minderjarige zonder toestemming van beide(gescheiden) ouders zich uitschrijven bij de gemeente haarlemmermeer ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Amadea
11 jaar geleden
Wil hij of zij dan alleen naar het buitenland vertrekken?

Antwoorden (2)

Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Ik denk niet dat de gemeente uw kind zomaar uitschrijft. De gemeente zal altijd, als het kind onder de 18 is, toestemming vragen aan de ouders. De ouders hebben altijd de bevoegdheid om een rechtshandeling te vernietigen.

Om een vernietigbare rechtshandeling daadwerkelijk te laten vernietigen moet de betrokkene te wiens behoeve deze bescherming geldt, of diens wettelijk vertegenwoordiger, een beroep hierop doen (buitengerechtelijk door een gewone verklaring tot de ander, of voor de rechter). Zolang degene die zich op de vernietigbaarheid kan beroepen dat niet doet, blijven de rechtsgevolgen in stand. Als de rechtshandeling eenmaal vernietigd is, wordt deze beschouwd nooit te hebben bestaan en kan zij dus vergeleken worden met een bij voorbaat nietige rechtshandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe dit bij gemeente Haarlemmermeer is geregeld, heb ik geen verstand van. In het algemeen is de regel dat inwoners een verhuizing of emigratie zelf kunnen regelen zodra ze de leeftijd van achttien jaar bereiken. Hierop zijn enkele uitzonderingen. De regel die voor jou van toepassing is: '16- en 17 jarigen kunnen zelf aangifte doen'.

Jonger dan 16? Wettelijk gezien is een kind 'gewoon' handelingsbekwaam. In de praktijk zal een gemeente iemand jonger dan 16 jaar echter zeer waarschijnlijk niet zomaar uitschrijven. Handelingen van minderjarigen kunnen namelijk bij wet vernietigbaar zijn. Uitzondering hierop is, zeer vereenvoudigd, dat een kind dit met reëel verstand kan hebben genomen en de gevolgen kan overzien. Bij grote beslissingen van minderjarigen is op grond hiervan een overeenkomst al gauw vernietigbaar. Aangezien uitschrijving bij een gemeente zeer waarschijnlijk als 'grote beslissing' zal worden gezien, zal het kind hiervoor de toestemming nodig hebben van diens wettelijke vertegenwoordiger. Als het kind jonger is dan 16 zal diegene zichzelf in de praktijk dus niet kunnen uitschrijven.