moet in oproep om op politiebureau te komen voor gesprek een reden vermeld worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (4)

Niks moet, volgens mij is er geen wet die dit regelt. Misschien willen ze die persoon verassen met het onderwerp zodat sie zich niet kan voorbereiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op basis van fair play moet men in de zogeheten ontbiedingsbrief de reden aangeven voor het gesprek, in de brief moet men ook aangeven of je aangehouden kan worden buitenheterdaad en of je als verdachte wordt gehoord. Dit omdat je dan voor je gesprek op het buro eventueel contact kan opnemen met een advocaat.
In het landelijk systeem wat door de politie wordt gebruikt staan deze redenen genoemd. Echter men kan denken goede redenen hebben om af te wijken van de richtlijnen. Het is dus vooral aan jou om de tekst van de brief op waarde in te schatten. Een belletje zou eventueel al verheldering kunnen geven over de "status" van het gesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed en duidelijk antwoord. Ik zou hier nog graag aan toe willen voegen dat je niet verplicht bent om gehoor te geven aan de brief. Je kunt gewoon een brief terug sturen dat je geen behoefte hebt aan een gesprek met de politie en dat als ze per se met jou willen spreken ze maar een aanhoudingsbevel moeten regelen. Overleg dit even met je advocaat, het kan de drempel voor de politie hoger maken, omdat ze moeten zorgen voor een sterkere zaak. Je hoeft sowieso, ook als je wel gaat, nooit iets te zeggen tegen de politie dat jou of een naaste verdacht kan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat je niets hoeft te zeggen, moet je ook medegedeeld worden. (Als verdachte)
Of het moet in oproep staan, dat hangt vanaf de reden van oproep. Ik denk niet dat jij van iets verdacht wordt, want dan zou jij een bezoek van hun al hebben gehad en niet een uitnodiging per brief. Het kan meer zijn dat hun jou hulp nodig hebben om bepalde aantworden te krijgen van bepalde zaak. Denk hier bv dat jij getuige geweest bent van een geplegde strafbare feit, of misschien je hebt wat gezien of gehoord. Of je iemand kent die eventueel een verdachte zou kunnen zijn ezv. Ivm onderzoek ze willen niet een reden noemen. Hoewel dat jij niet verplicht bent om gehoor aan te geven, het is als burger een morele verplichting om mee te werken en helpen misdaad tegen te gaan. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden zou in principe vermeld moeten worden maar dat gebeurt meestal niet. Dit is om je onzeker te maken en is eigenlijk standaard bij dit soort oproepen. Het gaat vaak om een verkeersovertreding die niet echt hard gemaakt kan worden en wanneer je op zo'n oproep ingaat ben je blij dat het niets ernstigs is waardoor je de (meestal bij jezelf wel bekende) overtreding ruiterlijk toe zal geven.