Mag je een reiger die je vissen opeet beschieten met plastic bolletjes die niet dodelijk zijn?

Vraag zegt genoeg

Ps ik woon in belgie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al woon je in Nederland zo iets doe je niet
Ik schiet ook niet op kinderen al de bal in de tuin valt met bolletjes dan he
Het blijf een levend wezen

Antwoorden (7)

hangt er van af op je de reiger schrik wil aanjagen, of pijn wil bezorgen.
ook in belgie is dierenmishandeling verboden.
ook verder is het een idee van niets, want je kan moeilijk hele dagen staande bij staan met je bolletjesschieter.
span een draad rond de vijver, zodat de reiger daar tegenaan stapt, dat vinden ze niet prettig.
draad over je vijver spannen kan ook, maar dan moet het goed te zien zijn.
ik word niet vrolijk van half gevilde reigers met gebroken vleugels door dat klotige visdraad wat ze niet zien.
of koop een reigerschrik.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een reigerschrik helpt niet, of fel men die elektronische toestelletjes ook aanbeveelt.
Daar wordt maar één beter van en dat is de verkoper.
Rieneke1
11 jaar geleden
is dat zo? ik bedoel zo'n apparaat wat bij beweging een flinke waterstraal afgeeft, geen apparaat wat met geluid werkt.
voor katten helpen ze uitstekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons werkt het toch prima. Die van ons geeft een lichtflits en het geluid van een roofvogel af, geen katten of reigers meer te bekennen.
Of het mag betwijfel ik maar het zou toch niet helpen.
U zal ze tijdelijk wegjagen maar als er eten is zullen die zeker terugkomen.
Het best kan u de vijver overdekken met een fijn gaas speciaal om vijvers af te dekken tegen reigers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag gelukkig niet.
Artikel 36 lid 1 van deze wet bevat een bepaling, die een bruikbare omschrijving geeft van wat veelal onder dierenmishandeling verstaan wordt:
"Het is verboden, om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen".
Verder hoop ik dat je het zelf ook bij nader inzien wel zielig vindt?! Er zijn wel andere manieren, denk aan een drijver mets spiegels in je vijver, een nepreiger etc etc... Rottig voor jouw visjes en hopelijk vind je een goede andere oplossing maar bedenk dat die reiger doet wat de natuur hem ingeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat mag je niet zelfs niet in belgie je kan je vijver afspannen met groen vijver net dan kan hij geen vissen er meer uithalen en zet een namaak reiger neer is leuk voor decoratie en de reiger komt ook niet meer omdat er een staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet, en bovendien werkt het niet. Naast het al genoemde net over je vijver, is het meest effectieve middel dat je kunt toepassen eigenlijk : een plastic nepreiger bij je vijver zetten. (In elk tuincentrum te koop). Let maar eens op : reigers staan NOOIT met zijn tweeen of meer naast elkaar gezellig visjes te vangen. Dus als er al een 'reiger' staat, denkt de echte : okee, ik zoek wel een ander plekkie.
Klinkt lullig, maar het werkt echt, dag en nacht, en is buitengewoon diervriendelijk.

Tegen katten (die ook uitstekend vijvervissen kunnen vangen) en rondlopende peuters die kunnen verdrinken werkt het echter niet. Een net over je vijver spannen is dus altijd een goed- hoewel niet zo fraai - idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn zogeheten vijver alarmen te koop, meerdere verschillende ieder met voor- en nadelen, in de webshop die ik als bron vermeld hebben ze meerdere soorten.

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens kan je ook een plantenspuit gebruiken (op straal-stand natuurlijk)
11 jaar geleden
Ik hoor 2 keer noemen: Zet er een reiger naast, NIET DOEN! Als jij bij een lekker restaurant meerdere mensen ziet is dat ook en teken dat het eten goed is. Mijn Japanse Koivijver was half leeg totdat ik zo'n vijveralarm heb geïnstalleerd. Die spuit water op het moment van beweging. Sindsdien geen last meer van gehad. Succes!