Mag je in je winkel iemand weigeren met een boerka?

Dit omdat je niet kan zien wie erin zit. Dus wanneer er gestolen word weet je niet wie het was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij stigmatiseert wel zeg! Jij gaat ervan uit dat enkel mensen met een boerka stelen?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkelijk? Ik heb eerder het idee dat jij niet kan lezen namelijk.. Waar staat dat ik ze stigmatiseer? Zeg ik "mag je mensen met boerka's weigeren omdat ze stelen"? Neen. Ik zeg "mag je mensen met boerka's weigeren omdat wanneer ze stelen je ze niet herkent." Ik stigmatiseer hiermee niemand en ga er dan ook helemaal niet van uit dat alleen 'zij' stelen. Maar mensen zonder gezichtsbedekkendekleden zijn te herkennen op video mensen met boerka dus niet; dat was het punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag,maar bij het lezen van Boerka kan ik het niet laten om deze (mop) hier neer te zetten... Wat is het donker?
Waar is het licht?
Het ziet zo zwart voor mijn gezicht.. O,O...
Wat ben ik dom!
Ik heb mijn Boerka
Andersom!!!

Antwoorden (8)

Op dit moment niet.
Maar het CDA wil daar verandering in brengen.
Omdat hun voorstel niet discriminerend mag klinken, noemen ze het een 'capuchonverbod'. Lees maar mee:

di 24 nov 2009,

CDA hint op capuchonverbod in winkels

DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer vindt dat het toenemend aantal overvallen op winkels aangepakt moet worden. De regeringspartij wil desnoods een capuchonverbod in winkels, zodat overvallers hun identiteit niet kunnen verhullen.
De oppositie hoonde het voorstel van CDA-Kamerlid Coskun Cörüz dinsdagavond direct weg. SP'er Ronald van Raak sprak van een proefballonnetje, waarmee coalitiepartijen proberen om slecht beleid van dit kabinet een sociaal gezicht te geven.
Tijdens een debat over de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken riep het CDA minister Guusje ter Horst op „iets“ te ontwikkelen om winkeliers te helpen in de strijd tegen winkeldiefstallen en roofovervallen, die vaak worden gepleegd door jongeren met een capuchon op. Cörüz pleitte voor technische of juridische middelen die ervoor zorgen dat overvallers zich niet langer kunnen verschuilen.
AWM
14 jaar geleden
Nee, maar ik vind het helemaal geen slecht idee om het in te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige vraag, en eigenlijk weet ik het antwoord niet precies, maar volgens mij is een winkel privé grond, dus je mag mensen weigeren die je niet welgevallig zijn (denk bv aan uitsmuiters/portiers bij een café/disco). Sommige winkeliers weigeren bv wel eens groepen van scholieren tijdens pauzes omdat die kennelijk ook vaak stelen en kennelijk mag dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag iedereen weigeren.
Het is jouw winkel.
Maar dat wil niet zeggen dat de geweigerde je kaan aanspreken op de reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland wil men het gezicht kunnen zien en herkennen, een wandelende tent mag men net als iemand met een bivakmuts op, weigeren.
Formeel zou je dan in je winkel een kledingvoorschrift kunnen hanteren, dat geldt immers ook voor een disco.
Je wilt je klant kunnen zien, voor communicatie is gezichtsexpressie immers zeer belangrijk.
Mensen die een burka willen dragen kunnen dat ook thuis doen, maar daar doen ze het juist niet.
IK HEB NIETS TEGEN GELOVIGEN, dit heeft echter niets met geloof te maken, net als vrouwenbesnijdenis.
We kunnen in Nederland ook TE tolerant zijn.
Het is sociaal onaanvaardbaar je ergens te bevinden en je onherkenbaar te maken.
Gezien het feit dat alleen misdadigers daar feitelijk belang in stellen kunnen we als Nederlanders besluiten het gezicht te willen kunnen zien.
In overheidsgebouwen is deze regel al ingevoerd, heb ik begrepen.
Dus moeten wij dat ook mogen omdat het blijkbaar niet als enige vorm van discriminatie gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat mag .
en wel om diverse redenen .
net zoals in hun land het niet is toegestaan in je bikini op het strand te liggen, stellen wij de barbapappas niet op prijs .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een winkelverbod is een civielrechtelijke aangegenheid en het is 'rechtersrecht', er is niet een specifieke bepaling die dit regelt. Voor zover ik de minister van Justitie begrijp moet er sprake zijn van een strafbaar feit:

"Elke winkelier kan zelf een winkelverbod opleggen en handhaven. Een winkel is immers privé-gebied dat wordt opengesteld voor het publiek. Het winkelverbod moet wél aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de winkeldief op heterdaad betrapt worden en moet aan alle klanten kenbaar worden gemaakt dat gebruik wordt gemaakt van winkelverboden. Ook moet worden aangegeven voor welke delicten het verbod geldt en bij welke frequentie en hoe lang het verbod duurt."

Indien een winkelverbod overtreden wordt valt dit onder huisvredebreuk wat strafbaar is gesteld in art. 138 Sr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet zonder meer iemand weigeren, want het discriminatieverbod geldt ook voor winkeliers (in dit geval discriminatie op religie). Maar als de winkelier kan aantonen dat zijn doel legitiem is (dat is het voorkomen van diefstal zeker) en dat deze maatregel passend en noodzakelijk is (daarover valt te discussiëren) dan mag hij iemand met burka weigeren. Maar volgens mij is hier nog nooit een zaak over geweest.